is het "wile je een goed ruiter worden" of "wil je een goede ruiter worden"?

Toegevoegd na 2 minuten:
is het "wil je een goed ruiter worden" of "wil je een goede ruiter worden"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan allebei

Het beste antwoord

wil je een goede ruiter worden

Toegevoegd na 47 seconden:
wil je een goede ruiter worden
dat is het juiste zin .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In dit geval is alleen 'goede' goed.

Soms kan een bijvoeglijk naamwoord zowel met als zonder verbuigings-e worden gebruikt maar krijgt de zin daardoor een verschil in betekenis.

Bijvoorbeeld:
* Ze is een vlot typiste. ("Ze kan snel typen").
* Ze is een vlotte typiste. ("Ze is een charmante verschijning.")
Computoon
8 jaar geleden
Het ligt er net aan wat er voor de vraag staat.

Staat er bijv; De man vraagt aan mij: 'Wil je een goede ruiter worden? ' dan is dit een directe uitspraak van iemand en wordt de vraagteken achter de uitspraak gezet...daarachter komt het aanhalingsteken.

Staat er bijv: De man stelde aan mij de vraag 'Wil je een goede ruiter worden'? dan is het meer een citaat en komt het vraagteken achter het aanhalingsteken.

Een citaat refereert meer aan een uitspraak die door iemand gedaan is en daarbij hoort het vraagteken (of uitroepteken/punt als het geen vraag was). Het leesteken komt dan achter het complete citaat met aanhalingsteken.

Toegevoegd na 29 minuten:
Zie net dat ook het bijvoeglijke nmw. de vraag kan zijn...
In dit geval kan het allebei. Normaliter komt er altijd een 'e' achter een mannelijk/vrouwelijk zelfst.nmw. dus een 'de' woord. Bij onzijdige 'het' woorden niet.
Bij een 'goede' ruiter, wordt bedoeld dat de ruiter gewoon goed is in zijn prestatie. Bij een 'goed' ruiter wordt er een extra lading aan gegeven....het betekent dat hij als ruiter inderdaad een grootse prestatie neerzet.
Zie het als 'een grote man' die gewoon groot van postuur is of 'een groot man' die qua persoonlijkheid grootser, intellectueler, belangrijker enz. afsteekt tegenover andere mannen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is precies de nuance die ik zocht in de bovenstaande antwoorden maar niet vond. +
amc
8 jaar geleden
Ik weet het...ik zat er ook even mee, want je weet wat je bedoelt, alleen het onder de juiste woorden plaatsen hè....tot ik dacht aan 'de extra lading'! Vond het ook wel een goeie van mezelf (^-^) haha....
SimonV
8 jaar geleden
Inderdaad een goeie van je, ik kon niet goed onder woorden brengen waarom "goed ruiter" ook goed was.
Goed antwoord dus. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima! +