Kan je horen of een woord aan elkaar geschreven is aan de uitspraak?

Ik schreef net "jammergenoeg", ik verdedigde dit in mijn hoofd vanwege de manier waarop ik het uitspreek (en het anderen hoor uitspreken). Echter wordt "jammer genoeg" alleen geaccepteerd (ik kan hier fout zitten).

Maar is het wel zo dat je aan de uitspraak van een gecombineerd woord/twee woorden kan horen of er wel of niet een spatie tussen moet. Is de uitspraak zoals je wel hoort van "jammergenoeg" dan ook "onjuist"?

"Jammergenoeg" is een voorbeeld, als deze wel op beide wijzen geschreven mag worden is een ander woord, wellicht beter om in je antwoord te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Nee, jammer genoeg kan je niet door middel van uitspreken horen of woorden los van elkaar of aan elkaar geschreven worden. Over het algemeen is het wel zo dat twee woorddelen geen spatie krijgen wanneer ze onlosmakelijk bij elkaar horen. Dat heten samengestelde woorden. De losse delen kunnen dan vaak een andere betekenis hebben. Daar kunnen door onjuiste spaties leuke woordspelingen door ontstaan, zoals te zien op de website http://www.spatiegebruik.nl/
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die site ken ik :D, en ik herinnerde me opeens dat ik iets dergelijks ook daar had gelezen, vandaar zelfs dat ik die verdediging bedacht: http://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=3722 Het is dus geen harde regel, maar meer een verwachting (lees het krantenstukje). "bij twee hoofdaccenten is los schrijven aan te raden"
Amadea
10 jaar geleden
Niet geschoten is altijd mis. Slecht gemikt is sowieso mis. Goed gemikt is meestal raak. Als je wel gemikt hebt, maar niet schoot, dan is het tóch mis.

Andere antwoorden (1)

Desalniettemin