In welke situaties gebruik ''had'' en in welke situaties gebruik je ''heeft''?

De verdachte ontkende. Hij had/heeft haar
alleen even bij de schouders gepakt om haar te spreken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
6K
Ivana
7 jaar geleden
De verdachte ontkent. Hij heeft haar......
De verdachte ontkende. Hij had haar.....

Het beste antwoord

Had is van toepassing op een situatie die niet meer bestaat, het is verleden tijd. Heeft gebruik je als de situatie nog bestaat en de gevolgen ervan te ondervinden zijn.
Hij had haar even bij de schouders gepakt, maar ze is dat vergeten. Hij heeft haar zo ruw bij de schouders gepakt, dat haar bovenarmen nu nog steeds bont en blauw zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
In verband met gekregen cadeaus merk ik vaak dat het verkeerd gebruikt wordt. Dan wordt gezegd dat ze iets gekregen hadden. Maar dat impliceert dat het gekregene inmiddels niet meer in hun bezit is. Als je het hébt gekregen, dan behoort het nog steeds bij jouw spullen.
Amadea
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Vaak wordt er zulke onnozele prullaria cadeau gedaan dat je best kunt aannemen dat dat na een tijdje niet meer in bezit is. En ook dan zeg ik trouwens 'heb gekregen'. Ik had vorig jaar een doos bonbons gekregen. ;-)
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor, dat betreft niet het geval dat hen onnozele prullaria cadeau werden gedaan. Maar bijvoorbeeld een iPhone of een spelcomputer.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik reageerde vooral op deze zin: "Maar dat impliceert dat het gekregene inmiddels niet meer in hun bezit is."
Ik ben het met je eens dat het vaak verkeerd wordt gebruikt.

Andere antwoorden (1)

Je zegt niet wij heeften maar wel wij hadden, dus heeft bij hij, had bij ik en hadden bij wij of hun.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Het zou een schande zijn als het laatste wat jij schrijft in een juridisch verslag stond!: hun hadden....
Inekez1
7 jaar geleden
Je haalt tegenwoordige tijd en verleden tijd door elkaar. Wij hebben / Wij hadden. Hij heeft / Hij had. Ik heb / Ik had. Zij hebben / Zij hadden.