Leren kinderen op gymnasium klassiek latijn of vulgair latijn?

En de paus, wat gebruikt die?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Op het gymnasium wordt klassiek Latijns onderwezen.
De paus spreekt 'kerklatijn''. Dit verschilt niet veel van klassiek latijn wat betreft de grammatica en de syntaxis. Het verschil met klassiek ligt vooral bij de woordenschat en het idioom.
Algemeen kan je zeggen dat teksten in kerklatijn direct en ongekunsteld zijn en daardoor beter verstaanbaar dan de klassieke teksten.
Het klassiek latijn is de taal van de wetenschap en daarom wordt deze vorm van latijns, op overigens beperkte wijze, op het Gymnasium onderwezen en neemt daarom nog steeds een belangrijke plaats in.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het gymnasium wordt klassiek Latijn onderwezen. Vulgair Latijn werd gesproken door volkeren die in contact kwamen met de Romeinen, aanvankelijk geen Latijn spraken, maar het Latijn als spreektaal begonnen te gebruiken. Kerklatijn werd gebruikt in plaats van het Grieks in die gebieden waar wel Latijn maar geen Grieks gesproken werd. Het is een soort vereenvoudigd Latijn dat wat verschilt van het vulgaire Latijn en gebaseerd is op de oude taal van Latium
amc
10 jaar geleden
Voor de oorsprong van het kerklatijn moet je teruggaan naar de geschiedenis van het vroege latijn en de vroege kerk.
Het kerklatijn is het latijn dat gebruikt werd (en nog steeds wordt) in de katholieke kerk; de vertalingen in het latijn van het Oude-en het Nieuwe Testament, de gebedsboeken en de liturgische boeken.
De paus, als Argentijn, heeft alleen deze vorm waarschijnlijk geleerd, omdat hij hiermee in zijn 'werk' het meeste te maken heeft.