Wat is het verschil tussen een procedure en procesbeschrijving?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
35.7K

Antwoorden (1)

Een procedure is een reeks instructies die in een bepaalde volgorde moet worden uitgevoerd. De reeks handelingen die je moet uitvoeren vanaf het moment dat je instapt in een auto tot en met het moment dat je ermee wegrijdt, zou je een procedure kunnen noemen. Idem een werkinstructie voor een machine: je legt materiaal X op plaats Y en je drukt daarna op knop Z.

Een procesbeschrijving omvat meer maar is minder gedetailleerd. Zo'n procesbeschrijving vermeldt welke stappen genomen moeten worden, wie op welk moment beslissingen neemt, de controle en meetmomenten, de deelprocessen e.d.

Je zou in feite elk deelproces in detail kunnen uitwerken tot een procedure om het te realiseren; een reeks gedetailleerde instructies.

Procedures om eten te bereiden, noemen we meestal recepten.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus en het proces is de voortgang tijdens het bereiden.