Wat of Dat, WikiLeaks

is het:
Klokkenluiders of niet, WikiLeaks verspreidt gevoelige informatie wat uitgelekt is.
of
Klokkenluiders of niet, WikiLeaks verspreidt gevoelige informatie dat uitgelekt is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

Geen van beiden: WikiLeaks verspreidt gevoelige informatie die uitgelekt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Wat' slaat op iets onbepaalds of op een hele zin.
'Dat'slaat op iets bepaalds.

Een voorbeeld;
Het stel veranderde het voorstel ,wat we goed vonden.
Het stel veranderde het voorstel , dat we goed vonden
In de eerste zin verwijst 'wat' naar de hele zin voor de komma. We vonden het dus goed dat het voorstel veranderd werd.
In de tweede zin verwijst 'dat' naar het voorstel. Dat voorstel vonden we goed.

Het moet dus zijn; WikiLeaks verspreidt gevoelige informatie die uitgelekt is omdat het op de informatie slaat die uitgelekt is. Dat informatie kan nl. niet.
Als het zou zijn uitgelekt dat de informatieverspreiding door middel van de klokkenluiders zou zijn uitgelekt, dan zou het moeten zijn; WL verspreidt gevoelige informatie wat uitgelekt is ( door de klokkenluiders)
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet het in dit geval dan niet met een komma? Dus: "WL verspreidt gevoelige informatie, wat uitgelekt is ( door de klokkenluiders)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je bedoelt:
Het is uitgelekt, dat Wikileaks gevoelige informatie verspreidt.
En dat de klokkenluiders dat uitgelekt hebben.
Je zou dan "wat" kunnen vervangen door "hetgeen". Maar ik denk niet dat dat bedoelt wordt.