Spreken de mensen op televisie ABN?

Goeden avond,

ik zou heel graag willen weten: hoe noemen jullie het soort Nederlands dat de mensen over het allgemeen op televisie spreken? Bijvoorbeeld presentatoren (Linda de Mol, R. ten Brink...). Is dat ABN? Of Amsterdams? Dank u wel!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Ja zij spreken ABN. Het huidige ABN heeft een verandering ondergaan en is veel minder veel minder normatief dan vroeger het geval was. Om mijn antwoord toe te lichten een stukje geschiedenis van het ABN:

Rond 1900 is het aantal mensen dat ABN spreekt klein. Deskundigen schatten twee à drie procent van de bevolking. Dit was de toplaag van de bevolking. Deze mensen woonden vooral in de Hollandse steden. Zij vonden het ook belangrijk om ABN te spreken. Dit onderscheidde hen van de rest van de bevolking.

Na 1920 verandert er veel. Technische ontwikkelingen als radio en de invoering van de lleerplicht maken het ABN voor meer mensen toegankelijk.
Het aantal sprekers van het ABN, of toch mensen die het waar nodig kúnnen spreken, neemt daarmee sterk toe, van de luttele procenten rond 1900 naar misschien wel veertig à vijftig procent in 1970. Het ABN werd een middel voor sociale vooruitgang. Eerst netjes praten, en dan krijg je ook wel een groot huis, een auto, een dienstbode. Dat was geen illusie; het heeft voor velen ook echt zo gewerkt. Generatie na generatie klom op, op de maatschappelijke ladder.
De norm werd van 1920 tot 1970 steeds strakker aangehaald.

Na 1970 is de functie van het ABN weg. Sociaal klimmen gebeurt niet meer massaal, maar slechts door een enkeling en door onze allochtonen.
Dertig jaar geleden kwamen ze vanaf het straatarme platteland van Marokko, nou ja, meestal uit de bergen. Dan woonden ze met z'n zessen op een zolderkamertje. Nu hebben ze een bloeiende islamitische groentewinkel, of een 'Gouden Schaar', of een slagerij zonder varkensvlees. De kinderen gaan al naar de middelbare school. De kleinkinderen zullen naar de universiteit gaan of het hoger beroepsonderwijs. Als er nu bij de autochtonen dus feitelijk weinig meer sociaal te klimmen valt, en in het beste geval het sociaal niveau van het ouderlijk huis gehandhaafd kan worden (wat dikwijls niet zal lukken), dan verliest het ABN zijn functie van instrument voor sociale vooruitgang.

Het oude ABN bestaat dus niet meer. Dit kan gezien worden als een museumstuk (iets van vroeger). De nieuwe taalcultuur is allang aangebroken, al heeft nog niet iedereen het in de gaten. Minder klassieke achtergrond, veel minder, minder kerk en bijbel, minder academisch, maar anderzijds: speelser, vrijmoediger, opener, spannender, kleurrijker, internationaler.

Voor het volledige artikel: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

NOS spreekt ABN en misschien meer nette programma's. Verder niet echt iemand. Meer beetje hun eigen dialect. Maar ligt dus vooral aan welk programma het is en met welke persoon je te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen taal. Dit omdat de woorden voor eenieder een andere betekenis hebben.
ABN spreekt niemand bewust, omdat niemand ABN uit zijn hoofd kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Absoluut Beneden Niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, die mensen spreken hun eigen dialect. ABN is de taal in de buurt van Arnhem, maar daar wonen niet alle mensen die op tv komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit, lang geleden, was Haarlem de plaats waarvan gedacht werd dat er het meest Algemeen Beschaafd Nederlands werd gesproken, gemiddeld. Arnhem ligt niet echt in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ABN in de buurt van ARNHEM ??? Die zijn nauwelijks te verstaan voor een hollander joh! Je bent denk ik in de war met Haarlem, dat er vroeger het dichtst bij kwam. Echt ABN wordt overigens nergens gesproken ; het is een zo accentloos mogelijk Nederlands dat speciaal voor radio en teevee 'bedacht' is.
Goedenavond, ik heb inderdaad ook vernomen dat presentatoren van het NOS nieuws ABN spreken. Ze krijgen hiervoor een speciale opleiding, waarin een logopedist hen de fijne kneepjes van de uitspraak van onze Nederlandse taal worden geleerd. In mijn opvatting betekent dit, dat er maar weinig mensen zijn die zonder accent of dialect spreken. Nee, vele televisiezenders hebben met name commerciële doeleinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
20 jaar geleden kon je niet op TV presenteren als je geen ABN sprak. Dialect werd absoluut niet geaccepteerd. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen en mag iedereen tot op zekere hoogte zijn eigen taal spreken. Nieuwslezers spreken idd ABN omdat dat voor iedereen goed verstaanbaar moet zijn. ABN is Algemeen Beschaafd Nederlands en vroeger vond men dat dit alleen door mensen uit het midden/westen van Nederland gesproken werd. Linda en Robert komen allebei uit die contrijen dus kun je aannemen dat zij ABN spreken. Amsterdams is weer iets anders want dat wordt alleen door echte Amsterdammers gesproken. Zelf kom ik niet uit Amsterdam maar heb wel daar in de buurt gewoond en heb soms een Amsterdamse tongval, zegt men.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In serieuse programma's wel. Maar in showachtige zaken spreekt men met een soort aangeleerde Gooise tongval. Erg onnatuurlijk maar wel herkenbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten die je noemt, spreken vrij behoorlijk Algemeen Beschaafd Nederlands. Een enkeling heeft een klein streekaccentje, dat kan ook Amsterdams zijn.
Je weet waarschijnlijk wel dat er ergens in de 18e of 19e eeuw door de overheid een streektaal als de leidende voertaal is benoemd. Dat was het Haarlems. Daar kwamen de toen meest invloedrijke mensen vandaan. Je zou eens op Wikipedia kunnen kijken, wanneer dat precies was. Dus ABN is eigenlijk het Haarlems dialect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet meer. Journaallezers en mensen in serieuze programma's spreken nog steeds een fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands, maar daarnaast hoor je steeds meer accenten uit dialecten (zolang verstaanbaar beslist geen schande) maar ook ontegenzeggelijk straattaal (en dat vind ik heel wat minder fraai om naar te luisteren).
De mensen die je noemt spreken inderdaad nog ABN, al heeft dat ABN wel een beetje goois accent gekregen.

Amsterdams en NoordHollands hoor je ook steeds meer, en hoewel ik zelf een dergelijke tongval heb, vind ik het op teevee heel lelijk omdat het heel lui en slordig klinkt. Twee vreselijke mensen die ik alleen in voor- en tussenstukjes van programma's zie hebben dat heel erg ; Gerard Joling en Paul de Leeuw. Gruwelijk om te horen, maar dat kan ook komen door wat ze zeggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er veel mensen op de tv die met een goois accent spreken, zoals o.a. het koninklijk huis.
Los van de uitspraak maken ze op de tv wel ontzettend veel spelfouten en gebruiken ze vaak verkeerde woorden, Dagelijks hoor ik er wel een paar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op tv wordt het Gooische kak accent bij de presentatoren door de strot gedrukt. Zie soms fragmenten van presentatoren die nu zo overdreven met de "r" praten, terwijl ze vroeger nog hun eigen accent hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie mag zich de Nederlander noemen die ABN spreekt. In alle delen zijn er wel dialect invloeden of scherpe klanken te vinden.
Op televisie spreken sommige wel redelijk netjes maar of dat nou het ABN is dat durf ik niet te zeggen.