Wanneer zeg je "Don't panic" en wanneer "No panic"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Je bent waarschijnlijk in de war omdat in het Nederlands in beide gevallen "geen paniek" gebruikt kan worden. Vergelijk deze twee zinnen:

1. Geen paniek! Iedereen snel naar buiten toe!
2. De evacuatie is goed verlopen en er was geen paniek.

In het Engels zou je in zin 1 "Don't panic!" gebruiken, en in zin 2 "no panic".

In de eerste zin gaat het om een imperative, wat betekent dat je een instructie geeft. In de tweede zin wordt er gewoon gezegd dat er geen paniek was - er is geen sprake van een instructie hier. In andere woorden, in de tweede zin kun je "geen paniek" vervangen door "zonder paniek".

---

Voor meer informatie on imperatives kun je, o.a., hier een kijkje nemen: http://www.ecenglish.com/learnenglish/lessons/what-are-imperatives
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Don't panic zeg je tegen een persoon. No panic zeg je meer in het algemeen, tegen meerdere mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt beide vormen voor zowel één persoon als meerdere personen zeggen.
"Don't panic" zeg je meer als serieus bedoelde geruststelling, "no panic" is meer een achteloos "OK, niks aan de hand".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Don't panic zeg je als je bedoelt: niet in paniek raken.
No panic zeg je als je bedoelt: er is geen paniek/geen reden voor paniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Correct +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heh goed dat je t zegt. Ik wist het namelijk perfect toe te passen maar kon het niet uitleggen. Dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. "No panic" los komt gewoon helemaal niet voor in het Engels.
Volgens mij is "Don't panic" de enige uitspraak die in het Engels wordt gebruikt. "No panic" lijkt mij een letterlijke vertaling uit het Nederlands.