Welke spreekwoorden, uitdrukkingen of gezegden ken je die typisch uit de streek komen waar je woont?

Voorbeeld van bij ons: "op de klep komen"= gezellig even komen kletsen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het "op de klep vallen" en komt van de duivensport

Het beste antwoord

Hak stro ge-ete, hak bizzums geschete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertaling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gezegde leverde de vorige keer 5 minduimpjes op, dus doe jullie best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertaling: as is verbrande turf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertaling: Had ik stro gegeten, dan had ik bezems gescheten.

Andere antwoorden (13)

"WAT NE BOER NIE KENT DE VRETTE NIE" Twente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier in Oostenrijk zegt men vaak:
Ein Reiter ohne Pferd ist nur ein Mensch
(afgezien van ons bezit zijn we allen gelijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een boer en een zoeg hebben nooit genoeg,
een heer en een beer willen altijd meer.
zoeg is een zeug vouwtjesvarken
een beer is een mannetjesvarken.
achterhoeks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké... Oké... Oké...

Speciaal voor de Midden-Limburgers op GV...

Wie het kleine niet eert. Moet sterven in Weert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten zeiken als een rietkater! (Zuidholland/Rijnmond/Voorne-Putten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kehij vaeke.

Ik heb slaap (zeeuws)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon sinds bijna 10 jaar in Zeeuws-Vlaanderen en ben inmiddels ingeburgerd ;-).
In het begin moest ik er wel aan wennen, want de volgende uitspraken begreep ik toen niet, maar gebruik ik nu zelf en moet ik voor mijn familie soms vertalen ... hahaha:

Ik ga om boodschappen. Ik ga altijd boodschappen doen...
Met carnaval kijken ze hier naar de stoet (optocht).
En met de kermis is het hier ook altijd koers (wielrennen).
Ze hebben voor vandaag mooi weer afgegeven (voorspeld).

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk kom ik uit Roermond en daar begroeten mensen elkaar met de volgende woordenwisseling:

'Enne?'
'Auch enne...'

Het is gevoelsmatig zoiets als: 'Hoe gaat het?' 'Goed!', maar dan op de Engelse manier zeg maar: How do you do levert ook geen antwoord op, maar een herhaling van wat er gezegd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hen dee het hardste keakelt, leg vaak het kleenste ei.

Verstaand kump met de joaren. Als de joaren der bint mer het verstaand nich, dan is het pas slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Twents, wanneer de gasten arriveren: Komt d'rin, dan ku'j d'roet kiekn (= kom binnen, dan kun je naar buiten kijken).
Wanneer de gasten te lang blijven plakken: Kom vrouw, wie'j goat noar berre, de leu wilt noar hoes (= kom vrouw, we gaan naar bed, de gasten willen graag naar huis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk :-)) +1
Westlands!!!

Vraag: Plukkie al?
Antwoord: Ja, blad van 't richoltje.

Vertaling:
Vraag: Heb je al een meisje?
Antwoord: Nee....(niet echt)

Toelichting:
Pluk je al heeft te maken met de tuinbouw. Bij het richeltje begin je met plukken, dus je bent eigenlijk nog niet in het bed bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig deze! +1
Zwols:

Ze emmen der iene neudig op de nachtboot -> ze hebben er eentje nodig op de nachtboot (ze zoeken iemand op de nachtboot die het dek schoon kan plassen - wordt gezegd tegen een zeikerd)

Deze klinkt grof maar is erg vriendelijk bedoeld:
Val dood, lèèf ie ook nog? -> val dood, leef je ook nog?
(gezegde wanneer oude bekenden elkaar tegen komen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stoplicht staat op rood,
het stoplicht staat op groen.
In Almelo is altijd wat te doen :)

(Herman Finkers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet 'm de klepse klapper onder de ballen vermipperen.