Moet er een hoofdletter gebruikt worden bij een citaat?

In de volgende zin:

Als Ali bijvoorbeeld zegt: ‘Nee, want ik heb nooit geld geleend’, dan is er sprake van een betwistend verweer.

Moet de Nee met een hoofdletter worden geschreven? Wat is de correcte wijze om deze zin te schrijven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Antwoorden (1)

Een citaat tussen aanhalingstekens begint altijd met een hoofdletter.
Tenzij het citaat onderbroken wordt:
“Kortom,” vervolgde de beklaagde zijn verhaal, “we hadden eigenlijk geen andere keuze.”
“Wie” riep hij wijs, “zijn billen brandt, moet op de blaren zitten!”
In jouw voorbeeld gebruik je enkele aanhalingstekens. Dit doe je wanneer je een woord op een bepaalde manier wilt accentueren of wilt laten weten dat het bijvoorbeeld overdrachtelijk of cynisch of niet letterlijk gebruikt moet worden. Dubbele aanhalingstekens gebruik je in een citaat of spreekzin.
Dus beter is: “Nee, want ik heb nooit geld geleend.”
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De uitleg over enkele en dubbele aanhalingstekens is niet erg overtuigend. En ook de twee links komen niet erg overtuigend (=gezaghebbend) over.
"Het onderscheid tussen enkele en dubbele aanhalingstekens ligt niet vast".
Dit is een citaat uit het boek Schrijfwijzer, de meest gezaghebbende bron op het gebied van spelling.
Volgens Schrijfwijzer worden voor citaten meestal dubbele aanhalingstekens gebruikt.
Enkele aanhalingstekens worden meestal gebruikt voor een citaat in een citaat, een citaat van enkele woorden, of voor woorden met een speciale status.
In een tekst met veel citaten kan ook steeds gebruikgemaakt worden van enkele aanhalingstekens. Wel moet dan steeds duidelijk zijn of het om een citaat of om woorden met een speciale status gaat.
Bron: Schrijfwijzer (Jan Renkema), uitg, Sdu Uitgevers, Den Haag.