Synoniem van mierenneuker: muggenzifter/ haarklover/
scherpslijper/ pietlut/kleingeestige vitter/ criticaster, kommaneuker, pezewever, vitter

Betekenis:
Geringschattend, zeer nauwgezet persoon.

en..

Politierechter in Alkmaar heeft beslist: mierenneuker is geen belediging.
Daarmee werd een verongelijkte automobilist in het gelijk gesteld, die een parkeerwacht herhaaldelijk had uitgemaakt voor mierenneuker.
De man was beboet omdat hij zijn auto even op de stoep had geparkeerd om te pinnen. De controleur voelde zich zo beledigd dat hij de politie erbij
haalde, en die schreef een boete uit van 220 euro.
De automobilist weigerde de bekeuring te betalen en liet de zaak voorkomen, en met succes.
De politierechter haalde de Van Dale erbij en oordeelde dat het woord geen belediging is.
Sterker nog: de parkeerwacht had mierenneuker ook kunnen opvatten als een compliment, in de betekenis van iemand die overdreven nauwkeurig zijn werk doet. (Bron: Nederlandse Wereldomroep)

En, zoals een gast in een reactie op dit artikel reageerde;

Nu maar duimen dat geitenneuker en motherfucker worden opgenomen in de Van Dale…

Dan hebben de liefhebbers van verbaal geweld nog wat meer speling als ze een bekeuring krijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

iemand die op alle slakken zout legt. Dus een zeurpiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha eigenlijk best een goeie vraag soms hoor ik het wel is in de wandelgangen mierenneuker,

ik dacht zoiets als je iemand verraad hebt van je vriendengroep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je over elk klein dingetje zeurt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik schijn er ook 1 te zijn... http://www.goeievraag.nl/vraag/afkorting-bbq.57417
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die over alles zeurt en zich druk maakt over de kleinste dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een zeikerd,die over elk pietleurig dingetje kan vallen en alles te duur vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...goeie vraag!
Mierenneuken, ook wel muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken..oftewel:
het actief zoeken naar de geringste aanleiding om kritiek te uiten...heerlijke lui dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een parkeerwachter....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mannetjes mier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die heel erg gefocussed is op details en daar ook heel kritisch op is. Mierenneukerig zijn kan in sommige beroepsgroepen een heel goede eigenschap zijn maar wordt meestal negatief gebruikt. Een iets nettere uitdrukking is muggenzifter, en voor taalpuristen gebruiken we kommaneuker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet wel een heel nauwgezet persoon geweest zijn die dit woord voor het eerst heeft laten bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mierenneuker
` mie - ren - neu - ker de -woord (mannelijk) mierenneukers geringschattend zeer nauwgezet persoon, pietlut
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/mierenneuke

mierenneuker
muggenzifter, pietlut
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/mierenn

mierenneuker
1) Haarklover 2) Muggenzifter 3) Persoonsbenaming 4) Scherpslijper
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die altijd maar zeurt over de meest onbenullige dingen en die ik het liefst ontloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik had van mijn leerkracht gehoord dat het 'Iemand die op het kleinste dingetjes let.' betekent