Wat wordt er bedoeld met de opmerking: je moet ze zout op de staart leggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
14.6K

Het beste antwoord

Als kinderen een vogeltje wilden vangen, werd er gezegd. je moet een beetje zout op z'n staart leggen, Het zou dus moeten beduiden: iemand zout op z'n staart leggen, is iemand paaien of slijmen om iets gedaan te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je bijvoorbeeld een muis wilt vangen, wordt er wel gezegd dat je ze zout op de staart moet leggen. Als je dat zou kunnen doen, dan ben je er zo dicht bij, en ze moet zo goed stil blijven zitten, dat je ze zo kunt pakken.
14 jaar geleden
In een makkelijke situatie waar je invloed op hebt iemand afremmen zodat jij daar je voordeel in kunt pakken.

Een vogel zout op z'n staart leggen wil zeggen dat je 'em al had kunnen grijpen, maar je wilt het op een mooiere manier doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Je moet ze zout op de staart leggen' is een gezegde die aanduidt dat iemand als een 'persona non-grata' aangekaart wordt. Om ervoor te zorgen dat deze persoon nooit meer je huis binnenloopt, strooi je dan zout achter hem aan ("op zijn staart/hielen").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een vogel wilt vangen, moet je zout op zijn staart leggen... Daar komt het vandaan... Dus je moet de vogel al gevangen hebben om er zout op te leggen... Dus het is totale onzin dat gezegde... Want als je er zout op kunt leggen, dan heb je die vogel al moeten vangen...

Je vraagt iets onmogelijks van de persoon om die in verwarring te brengen... Net zoiets is: Plintentrapjes gaan halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een vogeltje zout op de staart kan leggen betekent dit dat je er zo dicht bij bent dat je het vogeltje zo kunt pakken. Het betekent dus dat je iemand af moet remmen.
amc
14 jaar geleden
Mijn vader heeft en paar vrienden die jagers zijn en dat is dan steevast het antwoord op misgeschoten, wild weg,….“ge moet zout op zijne stet (staart) leggen.”

Toen ik een kind was had ik een tamme parkiet en die was op een dag uitgebroken en gaan vliegen.
Een “behulpzame” buurman zei dat ik zout op zijn staart moest leggen. En als kind zijnde, heb ik me héél lang afgevraagd hoe ik dat in hemelsnaam moest doen: zo stil naderbij sluipen dat ik zout op z’n staart kon leggen en waarom dat dan wel was en wat er dan gebeurde. Hetzelfde als wat bij een slak gebeurt, maar dan alleen voor de staart? Kon hij dan niet meer vliegen?
Ik vind het nu natuurlijk heel grappig, ook omdat toendertijd mijn parkiet na een tijdje gewoon terug gekomen is. Zonder dat ik zout op zijn staart heb moeten leggen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plus voor de terug gekomen parkiet!