Is het gebruik van het woord "amper' in de volgende zin juist? Kijk, amper heel dat huizenblok staat te koop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amper gebruik je eigenlijk nooit aan het begin van een zin. Kijk er staan amper huizen te koop in dat huizenblok. Of Kijk in dat huizenblok staan amper huizen te koop. Het woordje heel is hierin ook wat gek. "heel dat huizenblok" Beetje dubbel ook, want een huizenblok bestaat al voor een (heel stuk). Je kunt soms wel zeggen dat hele huizenblok staat amper te koop. Je kunt dus wel wat schuiven met de woorden zoals je ziet.

Antwoorden (2)

Nee, dat klopt grammaticaal niet. Wat denk jij dan dat amper betekent? Het staat voor: nauwelijks.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als het er jou om gaat dat je een chique synoniem voor 'bijna' wilt gebruiken, dan zou je kunnen overwegen te schrijven: schier, bijkans, of temet.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt het niet aan de context waarin je het woord gebruikt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Gast, maar hier klopt het echt niet. Je zegt niet dat amper HEEL het huizenblok te koop staat.
Amadea
11 jaar geleden
Als je het woord amper wilt gebruiken in die zin, dan zou het zoiets moeten worden als: Kijk, heel dat huizenblok staat te koop terwijl er amper vraag naar woningen is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, duidelijk...het was een discussiepunt vandaag...bedankt voor jullie reacties. (maar ik kan amper tegen mijn verlies)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel kost het je gast (de weddenschap)? LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus je kan nu wel tegen je verlies, maar een tijdje geleden nog niet?
Nee, dit is onjuist.
Het woord 'amper' zou je kunnen vervangen door 'nauwelijks'.
En dan klopt jouw zin niet.
Het gaat immers om heel het huizenblok dat te koop staat.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik denk dat je 'amper' verward met het woord 'vrijwel'.
Bedoel je niet dat bijna alle huizen in het huizenblok te koop staan?
Dan zeg je dus: 'Kijk, vrijwel heel dat huizenblok staat te koop'.

Bedoel je toch het woord 'amper', dan is de zinsbouw onjuist. Dan moet het zijn:
'Er staat amper een huis te koop in dat huizenblok'.
En dan bedoel je: Er staat slechts een enkel huis te koop in dat huizenblok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk -bijna- heel het huizenblok. Gast zoekt een ander woord voor bijna?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het woord 'vrijwel' de goede benaming:
'vrijwel heel dat huizenblok staat te koop'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Slaap je nu nog niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, jij bent er snel bij!
Neeeee, het is vrijdag he!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja, das waar ;-)