Bestaat er een teken voor hoeveelheid?

I.p.v. hoeveelheid = 20
"teken" = 20

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
10.3K
Poet
10 jaar geleden
Hekje wordt gebruikt voor aantal.
Als het een optelling betreft dan kun je ook de Griekse hoofdletter sigma gebruiken Σ
Daarmee wordt "som" aangegeven:
Reddie
10 jaar geleden
Als het over een aftelbare hoeveelheid gaat gebruik je meestal "aantal".
Bijvoorbeeld: het aantal bezoekers = 150.
Maar de hoeveelheid water is 2 liter. (niet aftelbaar)

Antwoorden (4)

Volgens mij is het # teken gangbaar voor 'aantal'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie vondst maar, het betekent "nummer". #1=eerste plaats in een wedstrijd bijvoorbeeld. En dat is niet echt gebruikelijk hier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kardinaalteken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat: het betekent een rangnummer of aantal in het Engels, beide dus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_%28symbool%29.
Ligt eraan in welke context je dit vraagt.

Bijvoorbeeld Q is het teken voor de hoeveelheid warmte en licht.
n is het teken voor de hoeveelheid stof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de economie wordt q als hoeveelheid gebruikt van quantity.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ℮-teken (ook EEG-teken of geschat-symbool (Engels: Estimated symbol) genoemd) is een teken dat lijkt op een kleine letter e en dat in Europa op voorverpakkingen te vinden is die zijn afgevuld in overeenstemming met de Europese Richtlijn 1976/211/EEG. In Nederland is deze Richtlijn geïmplementeerd in het Hoeveelheidsaanduidingenbesluit (Warenwet).

Het symbool geeft aan dat:
het gemiddelde van de werkelijke hoeveelheid product van de voorverpakkingen in een partij tenminste gelijk is aan de gedeclareerde hoeveelheid, en
slechts een gering aantal voorverpakkingen een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel, en
geen voorverpakking een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus twee keer de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel