Hoe accentueer je de letter ij met een accent aigu?

Als je bijvoorbeeld het woord hij wilt accentueren, moet je dan alleen een accent aigu op de i plaatsen of is het juist en bestaat er een mogelijkheid om dit teken op zowel de i als de j te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
20.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Accent_aigu
Hier vind je ook de j met accent aigu, kopieer naar Word of Notepad, geen probleem.

Het beste antwoord

Het klemtoonteken is ´. Als een klinker of tweeklank met twee of meer letters geschreven wordt, krijgen de eerste twee een klemtoonteken.
Door technische beperkingen vervalt meestal het nadrukteken op de j van een lange ij. Bijvoorbeeld: blíjven kijken!

Dus als het kan een streep op de i en de j, maar op mijn laptop lukt dat niet, dus dan is íj ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat geen teken, waarbij op de j een accent aigu staat. Dus ook niet in de symbolenlijst van Word.
Soms, maar niet bij Word dacht ik, is het mogelijk om twee tekens over elkaar heen te plaatsen.
Dus dat gaat het niet worden.

Je kan een accent ook plaatsen, door dit woord cursief te drukken. Hier in GV kan dat niet, maar op de meeste plaatsen kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de tweeklank 'ij' krijgt 2 accenten als je er de klemtoon op wilt leggen.
Het is echter moeilijk om met een tekstverwerker het letterteken 'j' een accent te geven.
Het tweede accent vervalt daarom meestal; blíjf, míj, zíj.

Ook op hoofdletters komen geen accenten, behalve als het
hele woord in hoofdletters geschreven wordt;
ÉÉN IS GEEN, Eén is geen.

Wil je op een tekstverwerker een woord benadrukken, kan je het woord onderstrepen, cursief schrijven of in hoofdletters zetten, hoewel dit laatste 'schreeuwerig' overkomt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wil je het correct doen, dan typ je ' íj '.
amc