Waar komt het woord parlevinker vandaan?

Het klinkt of deze waterkruidenier meer praat dan verkoopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

bron internet
De herkomst van parlevinker is onzeker. Wel lijkt vast te staan dat de oorspronkelijke parlevink(er) een vogel was: een vink die zich ophield in de omgeving van een vinkenbaan, een terrein met netten waarin vinken gevangen werden “ en nog wel worden, zij het niet meer voor zangwedstrijden, maar met een meer wetenschappelijk oogmerk.
Terzijde: aan die bezigheid danken we ook de uitdrukking op het vinkentouw zitten (gespannen wachten om in actie te kunnen komen). Het vinkentouw moet de treklijn zijn geweest waarmee op de vinkenbaan een net gesloten werd.
Maar vanwaar dat parle-? Nicoline van der Sijs houdt in de etymologische Van Dale een slag om de arm: Als verklaring (is gewezen op de uitdrukking par lâ occasion [bij toeval], gebruikt voor vinken die zelden op de baan komen en die men dan bij toeval te pakken krijgt. Een gedachte aan de oude betekenis van parlement (druk gepraat) en parlementen (kibbelen) heeft misschien ook een rol gespeeld.
In vroeger eeuwen kon een parlevink(er) ook een kromprater zijn. Misschien was dat wel de oudste betekenis en ontstond daaruit venter, meende een samensteller van het volumineuze Woordenboek der Nederlandsche Taal ongeveer een eeuw geleden.
Ook hij was er dus niet zeker van. Soms zijn woorden net mensen: ze verdwijnen nog voordat we weten waar ze precies vandaan komen.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat denk ik wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Bron internet'? Wélke bron van internet?

Andere antwoorden (1)

Ik citeer :

parlevink [vink, die in het hout, op het land vlakbij de vinkenbaan rondvliegt, vervolgens handelaar te water] {1711} als verklaring van het lid parle is gewezen op de uitdrukking par l'occasion voor vinken die zelden op de baan komen en die men dus bij toeval te pakken krijgt. Een gedachte aan de oude betekenis van parlement [druk gepraat, gewoel], parlementen [kibbelen], frans parlot(t)e [plaats waar men bijeenkomt om te praten], heeft misschien ook een rol gespeeld.
rose