Wat is het nu echt in correct Nederlands: kattebak, kattevoer, hondevoer, kattenbak, kattenvoer etc.?

ik wordt er echt ibbelig van, ik weet niet meer wat nu correct NL is voor een heel scala aan woorden. dit zijn voornamelijk de woorden zoals
pannekoek(en) - pannenkoek(en) , kattevoer - kattenvoer, zo heb je ook nog
kattebak, kattebakvulling, hondevoer en, hondenvoer en nog talloze soortgelijke.
maar wat is nu het correct NL hiervan ? met de´n´ achter het gebrekkige (vaak in meervoud) woord ? maakt dit nu wel of niet uit, en ik moet zeggen ik lees de verschillende mogelijkheden kriskras overal dus het lijkt niet echt veel uit te maken. maar voor al die woorden zal toch wel een regel gelden, dus is het NL correct MET of ZONDER de n erin ?

3 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Antoni
3 jaar geleden
Het probleem is vooral (geweest) dat veel grote instanties het oneens waren met de recentste spellingswijzigingen. De officiële spelling werd vastgelegd in het Groene Boekje, maar een groot aantal organisaties waaronder veel media sloten zich aan bij de spelling van het Witte Boekje uit 2006, dat onder leiding van het Genootschap Onze Taal een tegenhanger werd van de officiële spelling.
Antoni
3 jaar geleden
Zie voor meer informatie hierover https://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingwijzer_Onze_Taal en https://nl.wikipedia.org/wiki/Tussen-n_in_de_Nederlandse_spelling.
Amadea
3 jaar geleden
Ik heb geleerd dat er alleen geen n in komt wanneer het zelfstandige naamwoord twee meervoudsvormen heeft. Lade kan in meervoud zowel laden als lades zijn en daarom schrijf je ladekast - ook al zou daar meer dan één lade in zitten.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. De taal is in beweging. Tegenwoordig kun je een kast met meer dan 1 lade zonder bezwaar een ladenkast noemen. De reden: een kast met driemaal een lade een ladekast noemen gaat in tegen het taalgevoel. Dus is ladenkast goed.
De enige die dat fout rekent is een onderwijzer of een ambtenaar. Alle andere Nederlanders kunnen verwijzen naar de Spellingwijzer Onze Onze Taal van het Genootschap Onze Taal (voor een ieder schrijft en geen onderwijzer/leerling of ambtenaar is).
Bron: Spellingwijzer Onze Taal.

Antwoorden (2)

Officieel is correct, sinds de spellingswijziging van 2006:

• pannenkoek(en)
• kattenvoer
• kattenbak
• kattenbakvulling
• hondenvoer

Het probleem is vooral (geweest) dat veel grote instanties het oneens waren met de recentste spellingswijzigingen. De officiële spelling werd vastgelegd in het Groene Boekje, maar een groot aantal organisaties waaronder veel media sloten zich aan bij de spelling van het Witte Boekje uit 2006, dat onder leiding van het Genootschap Onze Taal een tegenhanger werd van de officiële spelling.

Daardoor kan je regelmatig andere vormen tegenkomen. Ook kan je natuurlijk overal teksten vinden die van vóór 2006 zijn!
Antoni
3 jaar geleden
Correct Nederlands bestaat niet. Er zijn twee varianten van wat mag en wat gebruikelijk is.
1. De variant met uitsluitend een n: kattenbak, kattenvoer, hondenvoer.
Dit is de spelling in het Groene Boekje en wordt gebruikt op school en bij de overheid.
2 De andere variant zegt dat gangbaar is de n aan het eind, dus kattenbak, kattenvoer, hondenvoer, Tegelijk is toegestaan, als alternatief: kattebak, kattevoer, hondevoer. Dit is met name toegestaan als het vanwege de uitspraak een logische spelling is. Als je maar 1 hond hebt zeg je hondevoer. En ook als het om praktische redenen logischer is: pannekoeken bakken doe je doorgaans met 1 pan.
Bron: Spellingwijzer Onze Taal/Genootschap Onze Taal. De Spellingwijzer is de norm in de meeste media en bij (nagenoeg) iedereen die schrijft..