Wat is de betekenis van stoptober?

Ik hoorde vanuit mijn omgeving voorzichtig wat mensen over 'stoptober'. Ik ging er altijd van uit dat het iets te maken had met roken, maar schijnbaar zijn er ook andere dingen waarmee je mag stoppen gedurende die maand. En welke rol spelen bedrijven precies tijdens stoptober? Kortom, wat is stoptober precies?

3 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Stoptober (een porte-manteauwoord van stop en oktober) is een jaarlijkse, van oorsprong Britse, campagne die ook in Nederland gehouden wordt om in de maand oktober niet te roken en daardoor ook helemaal te stoppen met roken.
De campagne werd in 2014 voor het eerst georganiseerd door het Longfonds, de Nederlandse Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, de Alliantie Nederland Rookvrij, GGD GHOR Nederland, het Trimbos-instituut en het ministerie van VWS.
Naast ondersteuning voor individuele deelnemers, heeft Stoptober een speciaal aanbod voor bedrijven en organisaties die stoppen met roken bij hun medewerkers onder de aandacht willen brengen. Bedrijven kunnen via bedrijven.stoptober.nl promotiematerialen bestellen en trainingen aanvragen.
SimonV