Zoek het woord even op in het woordenboek, dan zie je erbij staat dat het onzijdig is. Dat betekent dat het lidwoord 'het' erbij hoort. En bij 'het' past het aanwijzend voornaamwoord 'dit'. Zou het een mannelijk of vrouwelijk zelfstandig naamwoord betreffen, dan wordt het lidwoord 'de' en is er sprake van 'deze'.

Het is dus 'dit vierkant'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorbeelden bij 'deze': de cirkel - deze cirkel ; de rechthoek - deze rechthoek.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Kant is een ander woord dan vierkant. Kant kan zowel 'de' als 'het' als lidwoord hebben, afhankelijk van de betekenis. Aan de kant van de weg, of het Brusselse kant waarvan de kraag gemaakt is.
Het vierkant, de driehoek, de tweeling.