Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zeggen veel mensen "hun" als ze "zij" bedoelen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hunnie en zullie en hunnie zeden.....maar dat is vast allemaal drents......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in Drenthe gewoond, maar daar spreken ze niet van hunnie en zullie, alleen maar in en om Amsterdam (waar ik ook 30 jaar gewoond heb).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben in drenthe geboren en hier wordt wel degelijk hunnie en zullie gezegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dus niet typisch drents en ook niet typisch amsterdamsch. hier in brabant zeggen hun het ook, niet dat ik er blij mee ben....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat moet je aan hun vragen!" ;) De allermooiste vind ik nog wel "hullie", de kruising tussen hun en jullie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Omdat "hun" bezittelijk is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen dat van elkaar over nemen, en het is moeilijk om dat uit je spreektaal weg te krijgen, hetzelfde met beter als/beter dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoek is ook gebleken, dat als mensen hun zeggen, mensen bedoelen en geen voorwerpen. Dit zal waarschijnlijk onbewust in de hersenen gebeuren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het allebei zeggen. Hun en zij heeft dezelfde betekenis. De manier waarop veel mensen het zeggen en gebruiken is spreektaal, daarom heel gewoon om te zeggen. Als je hen of zij gebruikt in een geschreven zin dan is het vaker zij, dan hen.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/400
Zinnen als Hun hebben dat gedaan worden in Nederland wel veel gebruikt, maar zijn geen standaardtaal. Standaardtaal is Zij hebben dat gedaan. Hun is in de standaardtaal een niet-onderwerpsvorm van het persoonlijk voornaamwoord en wordt gebruikt als indirect object (bijvoorbeeld Ik geef hun een boek).

Het persoonlijk voornaamwoord voor de derde persoon meervoud heeft in de standaardtaal de volgende vormen: zij (onderwerpsvorm), hen/hun (niet-onderwerpsvorm), haar (vrouwelijke niet-onderwerpsvorm, archaïsch) en ze (gereduceerde onderwerps- en niet-onderwerpsvorm). Als onderwerp kunnen dus alleen de vormen zij en ze worden gebruikt; in beklemtoonde positie alleen zij.

In de praktijk komt in Nederland, in beklemtoonde positie, dikwijls hun voor in plaats van zij. Dit gebruik wordt door velen beschouwd als onverzorgd en plat, en verdient dan ook geen navolging, ook niet in informele spreektaal.

Toegevoegd na 59 seconden:
oeps... de tweede zin moet zijn

hun en zij HEBBEN (geen "heeft") dezelfde betekenis...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php
Hier staat wanneer je hen of hun gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
inclusief een héleboel zinnen waarin je hen of hun gebruikt ;) (en dus geen zij)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding