Ja: van meid.

Toegevoegd na 1 minuut:

En meid betekent weer hetzelfde als maagd. Zie de Bron.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, wat een betrouwbare bron, zeg!! Toch een + voor het eerste deel, het enige goede antwoord.

Andere antwoorden (1)

Jazeker, het is een mooi voorbeeld van een onregelmatig verkleinwoord.

De 'normale' regel voor verkleinwoorden is, dat je er alleen maar JE achter hoeft te zetten.
kop kopje, pit pitje, hoofd hoofdje, sigaret sigaretje

Onregelmatig wordt het b.v. bij
jongen jongetje, n wordt t
pad, paadje, dubbele a
schip, scheepje, i verandert in ee
haring, harinkje, g wordt k

Het overmatige gebruik van verkleinwoorden is iets typisch Nederland. Let er maar eens op; we gebruiken het heel veel. Want we roken een sigaartje, we drinken een kopje thee, we genoten van het uitje, we doen een dutje, we drinken een pilsje, je krijgt een kadootje, we eten een hapje, en als het zonnetje weer heerlijk schijnt dan zeggen we dat het een heerlijk weertje is en hopen dat er geen buitje komt, zodat we lekker in ons voortuintje kunnen blijven zitten, met een kopje koffie bij de hand. Natuurlijk wel met een koekje.

Wat de reden precies is weet ik niet. Waarschijnlijk relativeren we onze bezigheden een beetje, of willen we niet al te ingewikkeld doen. Want een avond uit gaan klinkt veel serieuzer dan een avondje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt waar? Jij zult toch ook een kopJE thee drinken, en een weekJE op vakantie gaan? Maar het is wel waar, dat het soms denigrerend kan zijn.
Als een politieagent een 17 jarige jongen aanhoudt, en hem aanspreekt met ventje, dan is dat denigrerend.
En als Emile Ratelband het heeft over zijn vrouwtje, ipv zijn vrouw, dan is dat zelfs verschrikkelijk denigrerend.