Waar komt de vraag: "hoelang is een chinees?" vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
57.3K

Het beste antwoord

Er was eens een chinees, en die heette Hu Lang. Maar dat is geen vraag. Als je in het Nederlands zegt: "Hu lang is een chinees", dan klinkt het alsof je vraagt: "Hoe lang is een chinees"?
En Hu Lang leefde nog lang en gelukkig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen bleek het om een japanner te gaan
jc54
13 jaar geleden
Nee, dit was toch echt een chinees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang is geen Japanse naam, maar Chinees. :P
Leuk uitgelegd.

Andere antwoorden (8)

oe aahh zijn Chinese klanken. Hoelang is de naam van de Chinees. Vinden wij grappig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Èch nie. In een ver verleden waren er types die dit geinig danwel grappig vonden. Toen een tijdje later de Humor werd uitgevonden, bleek dit er níet onder te vallen....
van iemand die gewoon een flauw grapje wou maken, herkomst onbekend
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Flauw grapje? Iemand wilde gewoon weten hoe lang een Chinees (gemiddeld) is.
Hoelang is een verbastering van Who Lang en dat was inderdaad een Chinees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een notoire grappenmaker op een of ander kantoor heeft dit bedacht en wilde daarmee de lachers op zijn hand krijgen.

Low Fat op magere melk lijkt ook op een chinese naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grap is dat het geen vraag is maar een constatering die iemand als vraag moet zien. Natuurlijk een flauwe grap met een hele lange baard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werd de grap voor het eerst door het komische duo Snip en Snap (Willy Walden en Piet Muyselaar) gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was waarschijnlijk een Nederlander die benieuwd was naar de lengte van Chinezen. Toen keek hij wat op internet rond en vond dit:

De gemiddelde Chinese stedeling is 1,70 meter, de plattelandsbewoner meet gemiddeld 1,66 meter. Vrouwen zijn respectievelijk 1,58 en 1,57 meter.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1051702.ece/Hoe_lang_is_een_chinees

De langste mens is trouwens ook een Chinees en wel met een lengte van 2,46m
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Stevebravo;

Ik ken die uitdrukking (want het is natuurlijk geen vraag) als dooddoener om zeurende kinderen ( "hoelang moeten we nog zusenzo?", "hoe lang duurt nog ditendat?") in verbijstering achter te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In verbijstering? Tegenwoordig pakt zo'n koter mama's smartphone en googelt "Hoe lang is een Chinees" om vervolgens de ultieme wijsneus uit te hangen met de vraag: "Een stedelijke of een plattelandse Chinees? Of gewoon het gemiddelde ervan?"