Kan je tutoyeren en vousvoyeren in de zelfde brief of mail?

Ik schrijf wel eens berichten of e-mails waarin ik de ene keer tutoyeer en de andere keer vousvoyeer. In hoeverre kan dit in de zelfde bericht? Is het absoluut no go of kan het in bepaalde gevallen wel? Het viel me op bij deze e-mail

Wij hebben je inschrijving ontvangen. Binnen 12 uur nemen we telefonisch contact met je op.
Tijdens dit gesprek zullen we de mogenlijkheden bespreken en proberen we samen tot een akkoord te komen.
Nadat u het cursusbedrag via een IDEAL betaallink heeft betaald, staat de cursusdatum vast en kunnen we beginnen met de lessen.
Wilt u liever contant betalen of pinnen op de dag zelf? Dit is in sommige gevallen mogelijk. Laat het ons weten!

Met vriendelijke groet,

3 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat is slordig.

Een tekst zoals hierboven zie ik wel eens bedrijven die op de "jij-en-jou"-toer zijn overgestapt maar vergeten zijn sommige tekstblokken van de oorspronkelijke "u-vorm" om te zetten in de 'jij-vorm".

Gebruik "u" tenzij je het tegen minderjarigen hebt of de organisatie het jij' en en jou'en dwingend heeft voorgeschreven in de huisstijl. In dat geval: heel de tekst in de "jij-en-jou"-stijl.
.
Tussen -eens- en -bedrijven- hoort nog het woord -bij-.
.
Er zit nog een spelfoutje in je mailvoorbeeld. Het moet geen -mogenlijkheden- zijn maar -mogelijkheden-.
Toegevoegd op 29 augustus 2020 05:58: tekst
Computoon
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Het is zeker slordig te noemen. Soms kan er ook een element van taalkundige onzekerheid in zitten en dan worden jij en u bewust afwisselend gebruikt - om iedereen te vriend te houden.
Maar dat levert een slecht resultaat op. Het is altijd: of u of jij.