Geen mitsen en maren, wat betekent dit?

Wat betekent dit spreekwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
22.2K

Het beste antwoord

Soms kan een simpel voorbeeld heel verhelderend zijn.
Als je deze link opent, zie je een artikel over de nieuwbouwplannen van een stadhuis voor de gemeente Den Helder.
http://www.denhelderactueel.nl/03/12/2010/nog-veel-mitsen-en-maren-rond-stadhuisplannen-pvda/

De titel is: "Nog veel mitsen en maren rond stadhuisplannen PvdA"

Als je die titel leest, dan begrijp je waarschijnlijk ook direct wat er aan de hand is, en waarom het "mitsen en maren" wordt gebruikt.

Er staat eigenlijk, dat het stadhuis er misschien best ooit zal komen, maar dat we nog lang niet zo ver zijn. Er zijn dus nog heel wat problemen op te lossen en er moet nog veel onderhandeld worden.

"Mitsen en maren" zijn hier, dat de kosten uit de hand lopen, hoe het straks met het parkeren gaat, het nog niet duidelijk is hoe de onderhandelingen met de NS gaan, en de sloop van het postkantoor is voor veel partijen ook een probleem.

Al die "mitsen en maren" moeten dus eerst opgelost worden. Een betrokken partij zou dus kunnen zeggen "dat nieuwe stadhuis mag er best komen, MITS we zekerheid hebben, dat parkeren wel betaalbaar blijft", en een andere partij zou weer kunnen zeggen "Prima, we vinden het goed dat het stadhuis er komt, MAAR als blijkt dat de jaarlijkse kosten de 1,6 miljoen overschrijden gaan we niet akkoord.

Als aan al die voorwaarden wordt voldaan, dan zijn de "mitsen en maren" verdwenen en kan gestart worden met de bouw van het stadhuis. Zo niet, dan komt dat stadhuis er gewoon niet, omdat er teveel "mitsen en maren" zijn, en blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zonder uitzondering(en).
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Mitsen komt van het woord "mits" en maren van het woord "maar".

In een zin; Je kunt die deur open doen, mits je het slot er af haalt. Het woordje "maar" kan je zelf wel bedenken denk ;-)

Dus zonder zeuren of morren. Zonder tegenspraak eigenlijk.