Is 'info' als vervanger voor 'informatie' correct Nederlands?

Ik lees vaak: voor meer info zie ... Is dat correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in ieder geval slordig Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja joh? Dat is ook wel vreemd... Vind ik niet echt iets wat in een krant zo gezegd moet worden.

Het beste antwoord

Je kunt je afvragen wat correct Nederlands is. Onlangs vroeg ik op goeievraag.nl waarom tonatie niet in het woordenboek staat terwijl het wel veel wordt gebruikt. Helaas heeft goeievraag.nl deze vraag verwijderd. Maar ik heb toch antwoord op deze vraag gekregen van prof. dr. A.N. Afdeling Nederlandse Taal en Cultuur. Zij schreef me het volgende:

Iedereen mag natuurlijk woorden verzinnen en ze gebruiken zoals hij of zij wil. Alleen wanneer je in functie bent (leraar of rechter bijvoorbeeld) zul je je aan bepaalde normen moeten houden, zoals het juiste woord voor een bepaalde betekenis. Of er verschil in betekenis is tussen intonatie en tonatie, weet ik niet. Je zou alle contexten eens met elkaar kunnen vergelijken.

Of een woord in de woordenboeken staat is een niet waterdicht criterium. Woordenboeken zijn ook niet volledig. Laatst wilde .

De kracht van het taalsysteem is zijn flexibiliteit, zijn veranderlijkheid. Daar hoort het verzinnen van nieuwe woorden bij.

Met andere woorden ook info mag gebruikt worden zelfs als het niet wordt weergegeven in het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, zo blijven we bezig he;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt me echt een beetje blij met dit antwoord. Er wordt zo gauw naar een bron verwezen om zijn gelijk/bevestiging te halen. Maar dit is een wezenlijke opmerking waarmee je iets kunt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord dat ik gaf moet je ruim zien. Het gaat om de flexibiliteit van de Nederlandse taal waarbij sommige woorden wel andere woorden niet in het woordenboek staan. Info staat wel in het woordenboek en heeft zelfs twee betekenissen. Het gaat er ook om hoe je het wil gebruiken en waar. Flexibel. Ik heb geleerd dat niet alles zo zwart wit is binnen bepaalde kaders.

Andere antwoorden (6)

tegenwoordig wordt er veel afgekort, dat mag, maar nooit in belangrijke brieven doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meer gemakzucht en populistisch gebruik van onze taal. Het volledige woord lijkt mij de enige correcte manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nu nog niet. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen absoluut niet, dat is pure luiheid/gemakzucht omdat het woord informatie blijkbaar teveel moeite is om het voluit te schrijven. Zoals ook hier op GV van allerlei afkortingen en lettercombinaties worden gebruikt zoals : ff, wat ik nogal eens zie staan. En ik zelf ook het woord bijvoorbeeld afkort.

Maar van de andere kant wordt het ook wel afgedwongen als je bijv. sms-berichten verzendt heb je een beperking in het aantal woorden dat je kunt gebruiken, dus zodoende kan ik me ook wel voorstellen dat zo'n woord ontstaat.

Wat ook interessant is dat dit woord op den duur volgens mij wel kans maakt om als officieel woord in van Dale terecht te komen. Als heel veel mensen een woord gebruiken en het er ook weer niet zo vreemd uitziet dan kan het daardoor als weer een nieuw woord ontstaan. Dat is ook wel weer het interessante van taal dat die steeds verandert. Zoals ook vanzelf weer woorden verdwijnen die weinig of niet meer gebruikt worden.
12 jaar geleden
Ja, het is correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer nog dan Van Dale geeft het Groene Boekje weer wat correcte Nederlandse woorden zijn. Ook daar komt het woord "info" in terug. Zie ook http://woordenlijst.org/zoek/?q=info

Toegevoegd na 46 seconden:
(overigens is hiermee niet gezegd dat je het woord zo maar altijd zou moeten gebruiken, enkel dat het officieel een Nederlands woord is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is goed, gangbaar Nederlands.
Taal is een dynamisch iets, dat steeds verandert.
Bijvoorbeeld, niemand zegt meer 'automobiel', het verkorte 'auto' is ook helemaal ingeburgerd geraakt. Dat zal met 'info'en dergelijke woorden ook gebeuren.