Als je tegen iemand praat over je ouders, zeg je dan de naam van je ouders of 'mama' of 'papa'?

"Papa heeft het altijd druk.", "Mijn vader heeft het altijd druk." of "Piet heeft het altijd druk"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4K

Het beste antwoord

Verschilt inderdaad per persoon. Mijn leeftijdsgenoten (leeftijd 16t/m18) zeggen altijd ''mijn mama'' of ''mijn papa'' terwijl ik dat echt zo kinderlijk vind klinken. Ik zelf zeg altijd ''mijn vader'' of ''mijn moeder'' maar soms ook gewoon ''M'n ma'' of ''M'n pa''.

Hetzelfde als ik tegen mijn vader of moeder praat: Ik spreek ze gewoon aan met mam of pap, niet met papa of mama.

En het noemen van mijn vaders/moeders naam vind ik al helemaal zo formeel, dat doe ik dan ook alleen in het uiterst noodzakelijke: Als ik in de winkel sta en ik roep ''mam'' hoort mijn moeder me niet dan schreeuw ik keihard ''Loes'' en dan weet ze dat ik haar bedoel. Blijft je naam toch nog ergens handig voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat verschilt per persoon en heeft ook met de regio te maken volgens mij. Zelf zeg ik mijn vader/moeder, of dat in het Fries, afhankelijk van tegen wie ik praat..;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan wat je zelf het liefst zegt, als je kind/tiener bent zeg je meestal 'mijn vader' (als volwassene meestal ook wel) maar als je volwassen bent kan je ook gewoon 'piet' zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de aanduiding van papa of vader is het meteen duidelijk om wie het gaat. piet kan ook de buurman zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben opgevoed door mijn vader en moeder en deze hebben mij altijd geleerd om papa of mama te zeggen dat doe ik nu nog steeds mijn vader mijn moeder of pa of ma. Maar er zijn tegenwoordig ook ouders die de kinderen leren hun voornaam te gebruiken. Als je dan tegen vreemde praat over je vader en moeder is het erg onduidelijk als je de voornaam van je vader of moeder gebruikt. Dus kan je dan beter mijn vader of moeder eventueel met de voornaam zeggen dan is het duidelijker.
12 jaar geleden
Ligt een beetje aan de opvoeding.
Zie het als fatsoen en respect naar je ouders toe.

Ik ben nu 46 lentes en heb het nog steeds over pa en ma, opa en oma.