Wat is het Nederlandse woord voor 'account'?

Ik heb een 'account' bij GV. Hoe zeg je dat in het Nederlands?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Het beste antwoord

Het Nederlandse woord voor 'account' is simpelweg 'account'. Je kunt er een mening over hebben, maar we hebben het nu eenmaal gewoon overgenomen en er nooit een eenduidig Nederlands woord voor bedacht.

Dit woord is slechts een voorbeeld van een recent leenwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik ben ingeschreven bij GV.

Ik ben lid van GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik ben ingeschreven (als gebruiker) bij/van GV" Komt als eerste in mij op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ in deze het enige goede antwoord.
(gratis) abonnement op een product of dienst, in dit geval GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een relatie met........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruikers-inschrijving

Toegevoegd na 12 minuten:
ik kan ook leven met 'ingebruikrofielschrijving'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebruikersnaam.
(staat dat eigenlijk wel in de van Dale?)
escape
13 jaar geleden
In dit geval is denk ik 'lidmaatschap' de beste vertaling...
rose
13 jaar geleden
accounting system = boekingssysteem dus misschien moeten we het in die hoek zoeken:

ik zou dus zeggen: boeking

goede vraag want volgens mij hebben zelfs de belgen (die toch alles vertalen) er geen ander woord voor
amigo
13 jaar geleden
account = relatie
accoubt management = relatiebeheer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van iemand die koeterwaals denkt misschien :-))
Rekenschap,belang,rekening,verslag,inschrijving,lidmaatschap. Al deze woorden hebben deels 'n andere betekenis gekregen door internet / computerwereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien dan: ik sta ingeschreven bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is perfect. Nog beter vind ik : ik ben lid van
Lidmaatschap is het beste woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lidmaatschap akkoord maar wel in het specifieke geval van aangesloten zijn zoals bij GV. Mijn account bij de bank zit in de klantrelatie sfeer en heeft weer niets met lidmaatschap te maken. Het woord lidmaatschap valt toe te schrijven aan een vereniging. En als je deelgenoot uitmaakt van een stichting ben je weer geen lid maar contribuant terwijl leden van een vereniging ook contributie overmaken maar dat zijn dan weer geen contribuanten maar leden. Sinds de komst van internet kun je overal een profiel (account) achterlaten. Het woord account is dus op diverse manieren toepasbaar. Ik zal je vraag aanmerken als een Goeie Vraag want dat is het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het "beheer"!

Het account is jouw persoonlijke beheer!