Hoe vervoeg je 'koppeltje duiken'?

Ik duik koppeltje of ik koppeltjeduikel?
Jij duikt koppeltje of jij koppeltjeduikelt?
Etc. etc..
Wij hebben gekoppeltjeduikeld of wij hebben koppeltje geduikeld?

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja ik zou haast de verleden tijd vergeten:
Wij doken koppeltje of wij koppeltjeduikten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow...diepzinnig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch diepzinnig genoeg dat niemand het antwoord echt weet! ;-)

Het beste antwoord

Ik duikel kopje
Jij duikelt kopje
Wij duikelen kopje
etc.

Ik duikelde kopje
Ik heb kopjegeduikeld
Ik zal kopjeduikelen
etc.

Het werkwoord is dan ook niet 'koppeltje duiken' maar 'kopjeduikelen'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijnwoordenboek.nl blijkt hetzelfde antwoord te geven:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel verwarrend, want volgens de woordenboeken komt het werkwoord in beide vormen voor: Kopjeduikelen en koppeltjeduikelen.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Dat wist ik niet, 'koppeltjeduikelen' klinkt mij in de oren als spreektaal. Blijft het natuurlijk wel de vervoeging van duikelen - duikelde - geduikeld, niet die van duiken - dook - gedoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een koppeltje kan wel kopjeduikelen. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kword er duizelig van.....al dat gekoppeltjeduik

Andere antwoorden (7)

in ieder geval wij hebben koppeltje gedoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het geen echte werkwoord maar dan zou het kopje duikelen zijn en geen koppeltje.. En dan wordt het kopje gedoken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je dit 'koppeltje duiken'niet vervoegen...

Want alle voorbeelden die je hebt gegeven klinken even logisch als onlogisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb koppeltjegeduikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Koppeltjeduiken is één woord:
Ik koppeltjeduik
Jij koppeltjeduikt
wij koppeltjeduiken enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is het dan 'zij koppeltjeduikt', of 'zij kopeltjeduiken'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden juist. Het eerste in enkelvoud en het tweede in meervoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef me dan maar een -1 zodra je weer kan...
Zit ik echt niet mee.
Ik ga toch voor:
Ik koppeltjeduik
Jij koppeltjeduikt
Wij koppeltjeduiken
Wij hebben koppie gedoken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde als bij duiken, alleen met koppeltje ervoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me door deze vraag af hoe het dan zit met koprollen. ;-)

Ik heb een koprol gemaakt klinkt waarschijnlijk, maar ik heb kopgerold klinkt veel spannender!

Volgens mij kun je koppeltje duike(le)n niet vervoegen maar zeg je "ik ging koppeltje duikelen" of "ik was aan het koppeltje duikelen". Er zal een woord voor zijn, maar daar kom ik even niet op.