Waarom bestaan er synoniemen van zo veel woorden? Vooral synonienen die exact de zelfde betekenis hebben.

Een antwoord als "klinkt soms beter" vind ik geen goed argument. Wat er beter klinkt is namelijk afhankelijk van wat je gewend bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Taal is geen wiskunde.

Toegevoegd na 5 minuten:
Talen worden beinvloed door andere talen, door heilige boeken, door contacten met buurvolken, er zijn verschillen van streek tot streek, betekenissen kunnen in de loop der tijd veranderen, verschillende sociale groepen gebruiken verschillende woorden voor hetzelfde. Daarom zijn er meerdere woorden met dezelfde betekenis. Daarom heb je "toilet" (frans) en "plee", "doos", "schijthuis". Die weerspiegelen verschillen in cultuur en status.

ERg mooi zie je dat bv in het engels, maar je woorden hebt met een romaanse (latijn, frans) herkomst en woorden met een germaanse herkomst, die hetzelfde betekenen.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Germanic_and_Latinate_equivalents_in_English
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Synoniemen heb je ook in het turks, trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ekmek. pide, simit: zoek de verschillen

Andere antwoorden (3)

Er is altijd een verschil anders vervalt een synoniem. Het verschil hoeft niet altijd alleen in de betekenis te zitten. Het kan ook zitten in register, stijl; het ene woord kan andere associaties of connotaties oproepen dan het andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een samenleving kunnen groepen zich van anderen onderscheiden door hun woordgebruik; zij lenen vaak woorden uit een andere taal om die reden.
Eeuwenlang spraken leden van de hogere kringen Frans en zo zijn veel woorden met een Franse oorsprong in het Nederlands gekomen. Nu lenen veel mensen woorden uit het Engels om zich te onderscheiden of er juist bij te horen.
Ook beroepsgroepen hebben vaak een eigen jargon.
Door dit woordgebruik voelen mensen zich met elkaar verbonden en afgescheiden van de rest. Mensen kunnen dan weer dergelijke woorden gaan lenen als ze bij een groep willen behoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag stelde mijn broertje ook eens. 'Als dit hetzelfde betekent, waarom zeg je dan niet het makkelijke woord?'. Helaas is ook mijn antwoord dat voor veel synoniemen geldt dat ze net iets andere associaties oproepen. De connotatie. "Een kind gedraagt zich rustig, het weer is kalm, het meisje kijkt sereen, de dag begon vredig, de man reageert beheerst.." In feite synoniemen maar niet zomaar inwisselbaar als je het mij vraagt.
Het kind gedraagt zich beheerst? De dag begon kalm?
Het valt mij ook op dat hoe langer je met taal bezig bent, hoe meer je de meerwaarde van sommige woorden gaan inzien.