Waar komt deze uitspraak vandaan? " Daar komt spuitelf ook aan"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even bij de al gestelde vragen. Deze vraag is al minstens 20 keer gevraagd.

Het beste antwoord

Geen enkel woordenboek spreekt zich uit over de etymologie van spuit elf geeft (ook nog) modder. Wellicht is het getal elf in deze uitdrukking echter niet toevallig. Het WNT geeft bijvoorbeeld de uitdrukking elf heet het gekkennummer of gekkengetal, en vermoedt dat het hier gaat om een woordspeling met het zelfstandig naamwoord elf in de betekenis 'boze geest, mythische dwerg waaraan benauwde dromen worden toegeschreven'.

Ook Harrebomée verklaart elf is het gekkengetal als een woordspeling met het telwoord elf en het zelfstandig naamwoord alf in de betekenis van 'gek, zot, dwaas'. Volgens Stoett is deze verklaring echter twijfelachtig. Elf zou men moeten verklaren als 'een minder dan een dozijn, en daarom niet vol of niet meetellend, niet au sérieux te nemen'.

Toegevoegd na 51 seconden:
Een brandweerliedenkrantje verklaarde de herkomst van de uitdrukking als volgt: er is maar genoeg water voor tien spuiten; als er elf aangesloten worden, geeft de laatste spuit modder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De laatste brandweerwagen komt wanneer de brand alreeds geblust is!
Met nr. 1 t/m 10 was het klusje allang geklaard.
spuit elf had gewoon op zijn luieren mogen blijven rusten.. maar nee hoor. met een hoop lawaai komt spuit elk door de bocht.
totaal zinloos, want te laat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je misschien, Spuit elf geeft (ook nog) modder?

Spuit elf geeft (ook nog) modder is een uitdrukking in de Nederlandse taal. Het geeft aan dat een (onbeduidend) persoon (ook nog) iets wil zeggen, maar daarin niet serieus wordt genomen, omdat hij iets te berde brengt dat al eerder gezegd is of volkomen evident of logisch gevonden wordt.

De etymologie van deze uitdrukking is niet geheel duidelijk. Vermoedelijk heeft het te maken met het gekkengetal elf. De genoemde spuit is hoogstwaarschijnlijk een brandspuit die vermoedelijk eind negentiende eeuw werd gebruikt als men met tien spuiten een grote uitslaande brand probeerde te bedwingen en wanneer er een elfde werd aangerukt, dan was de stadsgracht waar het water uit werd opgepompt inmiddels al zo zwaar belast dat de elfde spuit misschien voornamelijk modder oppompte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt dat, omdat je altijd over tien praat(dat is gewoon een heel getal). en als er dan iemand is, die iets zegt wat al gezegd is, is dat dus de extra, de elf. Vandaar spuitELF.