Wat is het verschil tussen een deur en een luik?

Ligt het aan de omvang? Of juist aan voor wie of wat het bedoelt is? (Denk aan kattenluik) Ik weet het niet, hulp zal ik zeer op prijs stellen!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (2)

Leuke vraag.
Op basis van de bronnen (wiktionary):
Een luik is van oorsprong een (beweegbaar, houten) schot, bedoeld om een ruimte af te sluiten; niet bedoeld als permanente/flexibele doorgang. Een deur is een 'afsluiting van een toegang tot een ruimte', dus wel bedoeld als permanente/flexibele doorgang.
Een kattenluikje zou dus eigenlijk een kattendeurtje moeten heten, maar taal is niet altijd logisch en de betekenissen liggen dicht bij elkaar.
3 jaar geleden
Het antwoord beperk ik tot een gebouw. Natuurlijk heb je meerdere objecten met deuren en luiken.
Verder beperk ik me tot fysieke deuren en luiken. Met name in België heeft het woord luik niet fysieke betekenissen.

Een deur in een gebouw is een beweegbaar element om een gebouw te betreden en te verlaten aan de voor- en achterkant. In het gebouw is een deur een afsluiting van een ruimte.
In een gebouw is een deur meestal bevestigd (afgehangen) in een kozijn, dat weer in een muur of wand is aangebracht.

Een luik in een gebouw is bedoeld om een voorwerp af te sluiten. Een ander woord voor luik is schot.
De eerste luiken waren van hout.
In een gebouw vind je inderdaad een kattenluik. Dit luik sluit de deur af.
Luiken voor een raam sluiten de ramen af.
Een luik naar zolder sluit de zolder af. Net als een luik naar de kruipruimte of kelder.
Natuurlijk is dit laatste voorbeeld een gevaarlijke. Deze luiken dienen om een ruimte af te sluiten. Maar omdat ze deze functie niet doorlopend vervullen (het is gemaakt in de vloer/plafond waar je veilig over moet lopen) kies je voor een luik.
Verder hangen ze ook niet in de muur of wand.