Wanneer moet je de afkorting (sic) gebruiken?

Misschien dom van me hoor..Ik vind de wikipagina een beetje warrig... ik zie het de laatste tijd steeds meer opduiken (nieuwe rage?) en niet alleen zoals op wiki beschreven is http://nl.wikipedia.org/wiki/Sic_(Latijn)

Is er iemand die het wat duidelijker kan uitleggen en een paar goede voorbeelden kan geven?

Toegevoegd na 2 minuten:
quote: (antwoordman) Mijn antwoord op je vorige poging is ook ad -5 punten verwijderd door een overgevoelige moderator, want het zou beledigend zijn. sic.

was een antwoord bij deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/vele-oudere-vrouwen-gebruiken-parfums.15319

Ik begrijp het gebruik van sic hier niet... :-s

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
20.4K

Het beste antwoord

Het woord (sic) betekent dat je de tekst letterlijk moet nemen als een citaat.

Het gebruik van Latijn in je teksten is niet zo heel erg meer van deze tijd. Het komt nog uit een tijd dat je L.S. boven je brief zette en dat niet Lieve Som betekende. Doordat steeds minder mensen kennis hebben van Latijn sterft dat uit en worden dit soort zinnetjes vervangen door Engelse.

Je zou eens op moeten letten of het woord (sic) door anderen ook wordt gebruikt om een letterlijk citaat aan te duiden of dat ze het gewoon maar gebruiken omdat het erg erudiet klinkt, zonder dat het woord er zou horen. Ik denk dat laatste namelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien ben ik nog steeds niet duidelijk. Eenvoudiger:

sic = citaat dat een fout bevat, maar die je bewust laat staan omdat het een letterlijk citaat betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaa, goede uitleg hoor :-) Ik zie het inderdaad ook wel vaak tussen een tekst staan waar niets geciteerd is oid.. lijkt mij er dan niet horen. Maar ik dacht misschien snap ik het niet...

Andere antwoorden (3)

Ik geloof dat ik het zelf niet helemaal meer begrijp, lol!

Het woord 'sic' wordt gebruikt om aan te geven dat het voorafgaande eerlijk en oprecht wordt aangehaald, ondanks een fout of een blijkbare fout. D.w.z. dat de de fout of de blijkbare fout in de geciteerde tekst zat, en geen fout geciteerde tekst was.
Het woord 'sic' wordt ook gebruikt om aan te geven dat een blijkbare fout in een een (al dan niet geciteerde) tekst geen fout is, althans geen opzettelijk gemaakte fout.

Mmmm, ik vrees dat ik het er niet makkelijker op heb gemaakt...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vraag ik me dan af wat er dan fout was in het citaat van de "overijverige moderator (sic)" ;o) eeh laat maar...
AWM
14 jaar geleden
LOL! Was jij dat niet toevallig?
Zand erover!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh nu snap ik het ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Toch een goede uitleg! Bedankt!
Sic is een Latijns woord dat "dus", "so", "als zodanig", of "op een zodanige wijze" betekent
In een tekst wordt sic geplaatst binnen vierkante haken en meestal cursief - [sic] -om aan te geven dat er onjuiste woorden of met een ongebruikelijke spelling, leestekens end worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook helder! Dank!
Pearlen (sic) voor de zwijnen gooien.
Het spreekwoord is: "parelen voor de zwijnen gooien".
Als je iets overschrijft en geen verbetering andermans tekst aanbrengt, dus de originele tekst neemt, geef je met sic aan, dat degene van wie jij de tekst overneemt, pearlen fout schreef maar jij het niet verbeterd.