Wat zijn de verschillen tussen de Latijnse voorvoegsels 'pro' en 'pre'?

Beide betekenen immers 'voor(-)', maar dat voorzetsel heeft in het Nederlands verschillende betekenissen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
25.1K
Amadea
7 jaar geleden
Ik denk dat het verschil zit in tijd en plaats. Sta je op een standpunt (plaats) ergens voor, politiek gezien bijvoorbeeld, dan is het pro. Gebeurde het eerder dan in een bepaalde tijd, dan is het pre.

Antwoorden (1)

Er zit niet veel verschil tussen beide voorvoegsels.
Het voorvoegsel "pro" is afkomstig van de Griekse prefix προ-.
Het heeft de betekenis van "voor, voordat, aan de voorkant", en is vaak het tegenovergestelde van contra-.
Het latijnse pre- betekent ook voor, vaak in de betekenis van het tegenovergestelde van post-.

Toegevoegd na 17 minuten:
Mooie vergelijking van erotisi:
"Zoals procederen betekent strijden vóór een rechtszaak die vaak geprecedeerd wordt in de (oude) jurisprudentie."
SimonV
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Zoals procederen betekent strijden vóór een rechtszaak die vaak geprecedeerd wordt in de (oude) jurisprudentie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Post-? Is daar de tegenstelling niet ante van? Daarnaast ken ik ook de tegenstellingen pro en ante, zoals bij protagonist en antagonist. Pro versus post is mij onbekend. NB. Wel mooi, helder antwoord en toevoeging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel uiteraard pre versus post. En overigens ken ik dat wel. Kwestie van beter lezen en even nadenken.
erotisi
7 jaar geleden
Ik denk dat protos (eerste) en anti (tegen/ipv) eerder terug gaan op het grieks terwijl contra niet zozeer een griekse oorsprong heeft.