Waarom is het 'mededogen" maar een "meedogenloos" persoon en niet een "mededogenloos" persoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Taal leeft. De vorm die je aangeeft 'mededogenloos' is natuurlijk van oorsprong correct, maar in de taal slijten de woorden nogal eens en verdwijnen er daarom klinkers of medeklinkers zodat het woord gemakkelijker loopt.
Medelijden en meelij zijn vergelijkbare woorden, die beide nog zo gebruikt worden. Mededogenloos wordt niet meer gebruikt, daarvan is de versleten vorm al de officiële taal geworden.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft kennelijk per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt. Compensatieplus.

Andere antwoorden (2)

Mededogen betekent medelijden hebben met iets of iemand.
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=mededogen

Meedogenloos is het niet hebben van medelijden met iets of iemand. Je bent wreed, onverbiddelijk, streng, keihard, niets ontziend, ongenadig, etc.
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=meedogenloos

mede is een vervorming van mee. En het klinkt formeler. "Hierbij stuur ik u mede deze brief". Dat kan ook als "Hierbij stuur ik u ook deze brief"

Mede betekent:
mede: uit gisting van een oplossing van honig in water
mede: daarbij, mee, met, ook
meekrap

http://www.woorden-boek.nl/woord/mede

Mededogenloos is Nederduitsch.
http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/bork001lett01_01_0015.php#n019

en zie ook

MEDEDOGEN,z. п., o., des mededogens, of van het mededogen; zonder meerv. Medeiijden: hebt gij nogh eenig meêdogen? Vond. Het is, eigenlijk, een werfcwoord, bii Kili meddooghën. Rodenburgh bezigt het nog î in een bedroefde, boezem, die ghij zo weijnigh medooght. Van mede en dogen. Van hier mededogend, mededogendheid, mededogenloos, mededoogzaam.

uit het Nederduitsch Taalkundig woordenboek uit 1715

http://books.google.nl/books?pg=PA48&lpg=PA48&dq=woordenboek%20mededogenloos&sig=GaGepWGaFZdov7uZmFVcXHmzrlw&ei=a_ezTdHDMYOgOrr5gLkJ&ct=result&id=AmUTAAAAQAAJ&ots=-MuL_EgCiL&output=text

Mededogenloos is een oud woord zie
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1C1RNNZ_nlNL387NL387&q=mededogenloos&um=1&ie=UTF-8&tbo=u&tbs=bks:1&source=og&sa=N&tab=wp&prmdo=1

Je kan bij bovenstaand onder de linken zien dat het boeken betreft uit rond 1700/1800. Er staan ook moderne boeken bij, maar daarin wordt tekst aangehaald waarin het woord staat.

Daarbij kan je in de link zien dat het woord niet vaak gebruik wordt, waardoor je mag aannemen dat mededogenloos een woord is die in onbruik is geraakt en meedogenloos is daarom een moderner woordt, maar wél met dezelfde betekenis.

Je kan het dus wel zeggen, het is alleen erg ouderwets.

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie: in de boekenlink van google wordt niet alleen een oud stuk tekst aangehaald in modernere boeken, maar wordt mededogen ook in een gewone zin gebruik (ook in de modernere boeken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mede betekent vaak "ook". Als je medeogen zou zeggen lijkt het of je het niet alleen hebt gedaan.