Waarom spreek je de eerste c van succes uit als een k en de tweede als een s?

En kun je voor het gemak en(bijvoorbeeld voor alle buitenlanders die Nederlands willen leren) dan niet beter schrijjven: sukses of suxes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ic tic tog goet neederlants.. :P

Het beste antwoord

De uitspraak van het woord 'succes' is volkomen consequent
als je de regels volgt. De C spreek je uit als S wanneer er de letter E of I vlak na komt, anders spreek je het uit als K.
Dus, de eerste spreek je uit als een K, de tweede als een S.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. Maar je spreekt de C ook uit als S als er een Y achter staat: Cyprus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zeg je tegen iemand die Cees heet dan wel Kees?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd uitzonderingen. In dit geval komt het waarschijnlijk doordat Cees een afkorting is van Cornelis. En doordat veel mensen de naam Kees kennen. OVerigens zijn er ook genoeg mensen die zich "Sees" noemen, dus Cees conform de normale uitspraakregel.

Andere antwoorden (2)

Omdat dat in de spelregels van de Nederlandse taal nu eenmaal zo is vastgelegd en zo heeft elke taal zijn spelregels. Als in een Spaans woord de letter 'L' tweemaal achterelkaar staat (zoals in Calella), spreek je de tweede uit als een 'J'. Moeten wij onze spelregels gaan veranderen omdat buitenlanders daar moeite mee hebben? Wij vragen toch ook niet aan de Arabieren of ze van links naar rechts willen gaan schrijven omdat dat voor ons makkelijker is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de spellingshervorming van de jaren zeventig heeft men de spelling in sukses willen veranderen, maar als je dan Engels leert moet je toch weer die oude vorm hanteren.
De vereenvoudigde spelling uit die jaren is geen succes gebleken ook omdat de woordherkenning er minder door werd en dus schrijven we het weer allemaal op de oude manier.
Taal is een levend en tevens soms weerbarstig iets wat zich niet altijd aan de logica wil aanpassen.
Daarom C voor o, voor u, voor a spreekt men uit als K, want dat rijmt nu eenmaal en daarbij natuurlijk voor alle medeklinkers.