Wat is het verschil tussen een recensie en een review?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
14.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind wel dat er een verschil is, zeker in Nederland. Een recensie is meestal een beschrijving van iets. Een film of artikel door een persoon. Dit kan kritisch zijn of niet. Bij een review, waar de Engelsen alleen dit woord gebruiken, wordt in Nederland meestal gebruikt om ergens op te reageren, zoal bij Kieskeurig. Je ziet dan vele reacties wat men van een artikel of film vindt. Dat vind je bij een recensie nooit. Dus er is wel degelijk een nuance verschil zij het minimaal.

Antwoorden (2)

Daar is geen verschil tussen. Het zijn twee termen voor hetzelfde begrip: kritische bespreking. De eerste afkomstig uit het Latijn, en de tweede uit het Engels.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, zie mijn reactie.
Bij een recensie geef je een mening en vel je een oordeel over een stuk dat in principe definitief is. Bij een review beoordeel je iets met als doel fouten te verbeteren en of het aan gestelde eisen voldoet. Iets kan op basis van een review worden aangepast.

Reviews vinden daarom ook plaats in werkprocessen en kwaliteitssystemen. Recensies vinden meer in de buitenwereld plaats en gaan vaak over boeken, films, toneel etc...