Welke spreekwoorden passen bij iemand die een ander bekritiseert om zaken, die diegene zelf ook verwijt kan worden?

12 jaar geleden
in: Taal
14.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voltooid deelwoord is 'verweten', ik zeg het maar even.
Annswers
12 jaar geleden
He je hebt helemaal gelijk Benzen, scherp, dank je

Het beste antwoord

Mag het ook een gezegde zijn?
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet...

En een spreekwoord:
Wel de splinter in andersmans oog zien, maar niet de balk in zijn eigen oog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat Gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet...
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je spreekwoord en gezegde verwisselt. Bij een gezegde mag je het onderwerp zelf kiezen: bv, Jan ziet een splinter in iemands oog, maar niet de balk in zijn eigen oog. Een spreekwoord is een uitdrukking waar je zelf niets moogt aan veranderen. Bv, De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste klopt niet helemaal, die gaat over een ander onrecht aandoen, of iets in die richting.
Annswers
12 jaar geleden
De balk wint!

Andere antwoorden (8)

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me om een hypocriet te gaan dus lijkt me deze wel kunnen: boter op je hoofd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het huis van de timmerman piepen alle deuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
dit is echt een mooi spreekwoord, heb hem afgelopen week al vaak gebruikt, bedankt!
De beste stuurlui staan aan wal.
Dat kan een verwijt inhouden, wanneer meteen gedacht wordt: Jij hebt er niets aan gedaan, terwijl juist van jou enige actie werd verwacht.
Bijvoorbeeld: De buurman van 10 huizen verderop helpt. De buurman van 1 huis verder heeft kritiek. In zo'n geval kun je met dit spreekwoord een verwijt uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is op zoek naar een kristal maar krijgt een zandkorrel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht
Wat je zegt, dat ben je zelf
Ons kent ons
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet
Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten
Wie de schoen past trekke hem aan