Het kan allemaal. Ik neem tenminste aan dat je in het bovenste deel van de vraag mijn bedoelt en niet mij.
Dus:
mijn/je, je/mijn, mijn/jouw, jouw/mijn.
Ik hoop tenminste dat dit is wat je bedoelt.
Toegevoegd op 02 juni 2020 17:04: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Ik snap de min even niet.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik snap de minnen ook niet. Het zou fijn zijn als mensen eens een toelichting gaven als ze een min gaven.
ja het moet mijn of jouw goed recht.
Als je de zin anders maakt is het wel mij of jou
Dat recht is van mij, het recht is van jou. Het ligt dus aan de plaats in de zin
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je vergeet iets te zeggen over "je".
Correct zijn hier:
Mijn: Dat is MIJN goed recht.
Jouw: Dat is JOUW goed recht.
Je: Dat is JE goed recht

Incorrect is
Mij: Dat is MIJ goed recht.

"
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1694/jouw_je_gegevens/

Jouw / je gegevens
Vraag
Is het Je kunt jouw gegevens op elk moment aanpassen of Je kunt je gegevens op elk moment aanpassen?

Antwoord
>>>Jouw gegevens en je gegevens zijn beide correct.<<<

Toelichting
Als bezittelijk voornaamwoord van de tweede persoon enkelvoud kan zowel de volle vorm jouw als de gereduceerde vorm je gebruikt worden. Jouw is nadrukkelijker dan je. Als er geen speciale nadruk nodig is, wordt in de praktijk vaker voor je dan voor jouw gekozen.
"

https://onzetaal.nl/taaladvies/me-zusje-mn-zusje-mijn-zusje/
Mag je in plaats van mijn zusje ook me zusje schrijven?

Nee, me zusje is niet goed. Wie mijn zusje informeler of met minder nadruk wil opschrijven, kan wel voor m’n zusje kiezen. Voor veel mensen zijn formuleringen als ‘Me zusje kan goed zingen’ en ‘Ik ga dit weekend naar me vader’ een grote taalergernis.

Me = mij
Me kan alleen als ‘gereduceerde’, onbenadrukte vorm van mij gebruikt worden. Mij is geen bezittelijk voornaamwoord; >>>net zoals mij zusje niet goed is<<<, is ook me zusje niet juist. Me is dus nooit een alternatief voor het bezittelijk voornaamwoord mijn/m’n. Een paar voorbeelden met mijn/m’n en mij/me:
===
Plaatje en bron toegevoegd
Toegevoegd op 04 juni 2020 10:08: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Daarnaast kan je ook nog m'n gebruiken. Dat is m'n goed recht. Mijn/jouw
m'n/je (gereduceerde vorm)
erotisi
3 jaar geleden
Maar waarom nu wel je maar niet mij?
LeonardN
3 jaar geleden
Waarom wel? Je is de gereduceerde vorm van Jouw
M'n is de gereduceerde vorm van Mijn Je is OOK de gereduceerd van Jou
Me is de gereduceerde van Mij Aangezien het gaat om recht hebben we het over:
MIJN recht, m'n recht mag ook.
of
JOUW recht je recht mag ook. Mij is een heel ander type woord.
Dat appel is van jou, het is JOUW appel.
Dat appel is van mij, het is MIJN appel. Dus net zo goed als je NIET zegt dat is jou goed recht, zo zeg je ook NIET dat is mij goed recht.
erotisi
3 jaar geleden
Toch kan ik mij wel voorstellen dat tegenwoordig vaak me wordt gebruikt. Het is/lijkt net als 'je' een vervangwoord voor mijn en mij.
ps ik zou wel eerder 'die' appel zeggen....
Amadea
3 jaar geleden
"Je: Dat is JE goed recht" is volgens jou correct. Hoezo dan? Taalkundig gezien is dat toch echt fout. Er dient een bezittelijk voornaamwoord te worden gebruikt. Dus jouw of jullie.
LeonardN
3 jaar geleden
"me wordt gebruikt"
HO HO HO net ging het over "mij" nu heb je het opeens over "me". Nogmaals "me" is de gereduceerde vorm van MIJ.
Het maakte MIJ niks uit.
>
Het maakte ME niks uit.
Beide zijn prima. ECHTER kan je MIJ en MIJN niet door elkaar gooien. Je vertroebelt nu de discussie, door opeens "me" in de mix te gooien.
Omdat veel mensen "me" onjuist gebruiken (als gereduceerde vorm van MIJN) is dat GEEN argument om "mij" ook nog eens onjuist te gaan gebruiken.
Hoor je mensen weleens zeggen: "Dat is mij appel?" "ps ik zou wel eerder 'die' appel zeggen...."
Dat kan niet, althans dat betekent iets anders.
Als je "die appel" zegt weet je niet van WIE die appel is.
Die appel, is dat MIJN appel of is dat JOUW appel? Als iemand zegt: "Die appel, is dat MIJ appel of is dat HEM appel?"
Zou ik vermoeden dat deze persoon de Nederlandse taal niet machtig is.
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Staat met link en al in het antwoord.: "
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1694/jouw_je_gegevens/ Jouw / je gegevens
Vraag
Is het Je kunt jouw gegevens op elk moment aanpassen of Je kunt je gegevens op elk moment aanpassen? Antwoord
>>>Jouw gegevens en je gegevens zijn beide correct.<<<
"
erotisi
3 jaar geleden
Wat ik aan wilde geven is dat de woorden 'je' en 'me' wel op elkaar lijken wat betreft uitspraak.
Je uitleg of die en dat begrijp ik helemaal niet. https://www.welklidwoord.nl/die-of-dat/appel
LeonardN
3 jaar geleden
Ah nu snap ik pas je opmerking. Ik bedoelde inderdaad Dat appel is van jou, het is JOUW appel.
>
Die appel is van jou, het is JOUW appel.
(Ik dacht dat je ipv mijn appel, die appel wilde zeggen ofzo) "Wat ik aan wilde geven is dat de woorden 'je' en 'me' wel op elkaar lijken wat betreft uitspraak."
Ja, en dat zal ook onderdeel zijn van de vaak gehoorde/geschreven fout "me moeder".
MAAR ik zie niet in hoe je daardoor kan gaan denken dat "mij moeder" logisch zou zijn.