Wat is het verschil tussen desertie en muiterij?

De definities lijken eigenlijk hetzelfde, maar in artikelen kom je regelmatig voorbeelden tegen als 'Het leger had te maken met desertie en muiterij.' Alsof het dus verschillende begrippen zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (3)

Het zijn verschillende begrippen.

Deserteren is weglopen van het gezag. Muiten is het bestaande gezag niet meer respecteren en de macht overnemen.
4 jaar geleden
Het zijn verschillende dingen.
Bij muiterij is sprake van "samenrotten om je plicht te verzaken". Dus een groep militairen gaat tegen de leiding in en besluit willens en wetens om de bevelen niet op te volgen. Dat is uiteraard strafbaar.
Bij desertie besluit een militair "weg te lopen". Hij onttrekt zich dus zonder toestemming aan zijn eenheid, hij is ongeoorloofd afwezig. Hier staat uiteraard ook een straf op. In tijd van oorlog is het een misdrijf waar een flinke straf op staat.
Computoon
4 jaar geleden
Muiterij is oproer. Dus ze protesteren tegen de omstandigheden.

Desertie is weglopen. Daarmee ontvluchten ze de omstandigheden.

Het verschil is hiermee meteen wel duidelijk, lijkt mij. Muiterij kan bijvoorbeeld op een schip plaatsvinden, maar daar is desertie niet mogelijk.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Waarom 2 minnen? raar.
SentWierda
4 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven. Toch is de definitie van desertie niet volledig. Behalve 'weglopen' zijn er nog twee betekenissen: 'overlopen' (naar de vijand) en 'ontlopen' (zich gedeisd houden, zich verbergen - dat kan zelfs binnen een kazerne zijn).