Waarom heet een slechte droom een nachtmerrie ?

nacht begrijp ik maar merrie ???
komt dit soms van het engelse woord night "mare"
mare is verhaal ???

14 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk betekent het Engelse woord 'mare' (zonder 'night' ervoor) óók merrie.

Het beste antwoord

Hier het compleete verhaal
Oorsprong
De oorsprong van het woord nachtmerrie heeft te maken met het oude woord mara, dat boze geest betekent. Er was ook een godin die Mara heette. 's Nachts kon ze zichzelf in een witte merrie met blauwe ogen en een rood koord om de hals veranderen. Op schilderijen is Mara soms ook te zien. Meestal wordt ze dan gevolgd door negen veulens of heeft ze negen hoofden, want negen was vroeger het getal van de duivel. In de Middeleeuwen probeerden de mensen de nachtmerrie te slim af te zijn. Dat deden ze door gerstkorrels (een soort graan) rond hun bed te strooien. De merrie had het dan veel te druk met het tellen van die korrels en lette nergens anders meer op.

In enkele verhalen heeft de nachtmerrie de dood als gevolg[1]. Zie ook het volksverhaal Met de nachtmaar getrouwd.

Om geen last te krijgen van de nachtmare (of nachtmerrie) moet je de klompen kruislings voor elkaar zetten. Je kunt ook een gebruikt broodmes gebruiken en deze door de manen van het paard halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oorsprong van het woord nachtmerrie heeft te maken met het oude woord mara, dat boze geest betekent.

Rechtstreeks gekopiëerd uit Wikipedia.
AWM
14 jaar geleden
Het woord nightmare komt inderdaad van de woorden night en mare.
Mare is echter geen verhaal maar een demoon, die er vroeger van verdacht werd de nachmerries te veroorzaken.

Zie ook dit schilderij waar zowel de demoon als de merrie afgebeeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord "nachtmerrie" komt van het oud-hoogduitse woord "nachtmare, nachtmer(i)e" . Deze vorm is sinds 1484 in gebruik. Het tweede gedeelte van het woord (mare) heeft als betekenis: kwelgeest, nachtspook. Vandaar de betekenis van nachtmerrie: angstige droom.