Bestaat er nog een andere benaming voor een indianentooi/verentooi?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
10.4K

Antwoorden (2)

Ik ken alleen nog het woord pluimentooi
https://www.2dehands.be/antiek-art/kunst/overig/indianen-pluimentooi-343685725.html

Een link over de betekenis van deze hoofdtooi
https://www.indianen.eu/veren.htm#taal
Toegevoegd op 18 februari 2019 13:50: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Bij je tweede link krijg ik:
403 Forbidden
Request forbidden by administrative rules. en op zoeken naar:
''indianentooi betekenis'' krijg ik niets dan bagger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eigenlijk kennen we de betekenis van het dragen van veren niet echt, maar we vinden het allen een mooie kunstvorm. Men gaat er vanuit dat het de Sioux(Dakota) waren die de haardracht bedachten die nu wordt gezien als de traditionele haardracht van de Indiaan. Het gaat dan om de gevederde haardracht die we vaak zien bij krijgers en Chiefs in afbeeldingen. Alleen de moedigste en sterkste van een stam droegen de veer in het haar.
Nog voordat de eerste blanken het gebied van de indianen bezochten, verspreidde het gebruik van de haardracht zich over de verschillende stammen. Het was echter wel zo dat de haardracht varieerde van stam tot stam.
Vaak worden indianen geassocieerd met veren, maar wat betekenen deze nou werkelijk? Meestal kregen krijgers een veer wanneer ze iets deden waarvan de stam vond dat het moedig was. Maar de eerste veer kreeg een jonge krijger, wanneer hij als volwassene werd beschouwd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het verkrijgen van een veer of symbool van moed ging gepaard met een zorgvuldige voorbereiding van dagen vasten en mediteren. Nadat hij een veer had ontvangen dan kon hij hem of dragen of aan een stok bevestigen die bij speciale gelegenheden werd gebruikt. Tijdens de strijd droeg de krijger vaak maar enkele veren. Wanneer een krijger genoeg veren had verzameld dan werd er een hoofdtooi van gemaakt. Omdat iedere veer een eigen betekenis had, werd het bij elkaar binden van de veren gezien als nog krachtiger. Allen mannen, vrienden of krijgers hielden zich bezig met maken van de hoofdtooi. Omdat de indianen de adelaar als een boodschapper van god zagen, werd de Gouden Adelaars veer als het hoogst haalbare gezien. Naast de veren van een adelaar werden er ook veren van andere vogels gebruikt zoals van de havik of kraai.
De adelaar is al sinds jaar en dag het symbool van eer, moed, liefde, vriendschap en mysterische krachten voor de Indiaanse naties.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De adelaar wordt gezien als de tastbare vorm van “WakinYan” ofwel “ hij die mysterieus spreekt”, het wezen dat tussen de mens en Wakantanka (de grote geest) beweegt.
Wakinyan verschijnt in vele variaties in Indiaans design, van de zuidelijke punt van Zuid- Amerika tot aan het Noordpool gebied.
Iedere stam heeft zijn eigen verhalen en legenden over de Adelaar en Wakinyan en het is meer dan toevallig dat vele van deze verhalen overeenkomsten hebben zowel in zuid- als Noord Amerika. En deze?
https://www.indianen.eu/allestammen.htm
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik krijg geen bagger of andere vreemde zaken.
Beide werken normaal.
Hoofdtooi is er ook een.
hoofdtooi https://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/hoofdtooi

Ook simpelweg nog tooi tegengekomen.

Foto voorbeeld van Sitting Bull met (hoofd-) tooi een heel bekende Native American zoals de Indianen zichzelf noemen.
Extra leesvoer https://historiek.net/sitting-bull-1835-1890/1629/
---
Toen ik ging schrijven stond er geen hoofdtooi in het andere antwoord, enkel pluimentooi.