moeten in het duits persoonlijke voornaamwoorden zoals, ich du er sie es enz. met een hoofdletter?

titel spreekt voor zich
Aan het begin van de zin.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
10.2K

Antwoorden (2)

als ze vooraan de zin staan wel. maar in het midden van de zin niet.

zoals: Ich bin meike. dan moet ich met een hoofdletter.
maar met de zin: Halo mein name ist meike und ich bin 13 jahre alt. dan hoeft ich niet met een hoofletter.

ik hoop dat je het snapt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Volgens mij wordt Sie wel altijd met een hoofdletter geschreven, net als U in het Nederlands.
Amadea
5 jaar geleden
Jouw voorbeeldzin deugt niet. Die schrijf je in correct Duits als volgt: "Hallo, mein Name ist Meike und ich bin 13 Jahre alt".
"Alles wat betrekking heeft tot de beleefdheidsvorm ‘Sie’ wordt met hoofdletter geschreven, dus ‘ich bitte Sie’, ‘wir teilen Ihnen mit’, ‘danke für Ihre Nachricht’." De niet-beleefdheidsvormen met kleine letter.

Ook Duitse zinnen beginnen met een hoofdletter. Dus als een zin begint met een persoonlijk voornaamwoord schrijf je het ook met een hoofdletter.
Computoon