Is deze zin goed?"ik weet niet welk huiswerk moet gemaakt worden."?

of: "Ik weet niet welk huiswerk er moet gemaakt worden."
of: "Ik weet niet welk huiswerk moet er gemaakt worden."

een jaar geleden
in: Taal
1.6K
LeonardN
een jaar geleden
Klinkt niet.
Ik weet niet welk huiswerk gemaakt moet worden.
Ik weet niet welk huiswerk er gemaakt moet worden.
Cryofiel
een jaar geleden
Die volgordewisseling klinkt als dialect. Wat LeonardN schrijft klinkt als ABN.
Cryofiel
een jaar geleden
Overigens klinkt " Ik weet niet... welk huiswerk moet gemaakt worden?" al wat natuurlijker.
Amadea
een jaar geleden
Kennelijk is het huiswerk voor het vak Nederlands dat er gemaakt moet worden...

Antwoorden (2)

Nee, deze zin is niet goed.
De beste zin is: Ik weet niet welk huiswerk er gedaan moet worden.
Ook goed is: Ik weet niet welk huiswerk er gemaakt moet worden.
een jaar geleden
Alle drie zinnen zijn niet goed.

Wat wel kan:
Ik weet niet welk huiswerk gemaakt moet worden.
Ik weet niet welk huiswerk er gemaakt moet worden.
Ik weet niet welk huiswerk er moet worden gemaakt.
Welk huiswerk moet er gemaakt worden?

Dit geldt algemeen voor Nederland. In België heeft men nog weleens de gewoonte (of de regel, dat weet ik niet) om de volgorde van werkwoorden om te draaien.
een jaar geleden
DimarMin
een jaar geleden
Hoe kan dat dat de beide zinnen met "er" en zonder "er" allebei juist zijn?
Ik weet niet welk huiswerk gemaakt moet worden.
Ik weet niet welk huiswerk er gemaakt moet worden.
Amadea
een jaar geleden
Misschien maakt https://www.niow.nl/blog/taalcursus/nt2-ers-en-het-lastige-woordje-er dat duidelijk.