Wat moeten we aan met de toename van leenwoorden in onze taal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Antoni
14 jaar geleden
Kan je voorbeelden geven? Aan welke leenwoorden erger jij je het meest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me er niet aan. Soms vind ik de mensen die ze (m.i.) gebruiken om indruk te maken lachwekkend. Voorbeeld: zegt de manager 'the turningpoint komt als we snijden in onze kosten. Dat soort prietpraat.

Het beste antwoord

Go with the flow.... Je kan verandering niet stoppen. En soms is dat maar goed ook! Al zijn zeker niet alle leenwoorden een goed idee :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag dit ook omdat ik graag hoor waarom het sommige mensen stoort. Ik begrijp het namelijk niet dat men zich eraan stoort. 1+

Andere antwoorden (10)

Aangezien ze geleend zijn, kunnen we ze teruggeven.
AWM
14 jaar geleden
Liefdevol opnemen. Onze taal hangt aan elkaar van leenwoorden, waarvan er veel niet meer als zodanig herkend worden (tafel, kelder, etiket).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon accepteren, vrees ik. Taal is nu eenmaal een dynamisch iets, en dat verandert, of je dat nou leuk vindt of niet. Persoonlijk ben ik ook niet altijd blij met bepaalde ontwikkelingen, maar je kunt het nou eenmaal niet altijd controleren.

Aan de andere kant is het ook wel weer een mooi iets om te zien hoe een taal leeft, verandert, zich aanpast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter goed geleend dan slecht verzonnen, hoe internationaler een woord is hoe beter wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Nederlands maakt zich op om een internationale taal te worden, in voorbereiding op de op handen zijnde globalisering is dat heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een natuurlijk proces. Het ergste wat ons Nederlanders kan gebeuren is dat we elkaar in 2050 niet meer verstaan ( grapje)

Ik heb geen probleem met leenwoorden die iets toevoegen en nog niet in onze taal voorkomen zoals "amokmaker' ( iemand die een bloedbad aanricht). Wel met woorden als 'tsunami', daar hadden we al een woord voor namelijk "vloedgolf". Of het woordje "cool" Het Nederlandse woord is n.b. bijna hetzelfde "koel".

Dus ik zou zeggen: woorden die we goed kunnen gebruiken, waarom niet? En woorden die we zelf al hebben gewoon blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt is alleen dat tsunami (vertaald: reuzengolf) strikt genomen correcter is dan vloedgolf, omdat dit laatste een verband met de getijden kan impliceren terwijl het daar niets mee te maken heeft. Oftewel, een verbetering.
Taal leeft, zoals je het beleeft.
Je hoeft er niet aan mee te doen, en er staan inderdaad wat tenenkrommende voorbeelden hierboven die ik niet snel zou gebruiken. Maar woorden komen en gaan, dat hoort erbij, en dat is van alle tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is inderdaad een wereld die komt en gaat. Bovendien speelt ook je omgeving mee die de taal ''leent''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je precies met een toename van leenwoorden? Want dit is iets van alle tijden. Tegenwoordig valt het slechts meer op, omdat er veel Engels tussen zit. Maar veel mensen weten niet dat de helft van alle Nederlandse woorden hun oorsprong hebben in het Latijn. Ook hele 'dagelijkse' woorden, zoals roos, meester of straat.

Toegevoegd op 08-05-2009 10:43:21
Een tegenargument zou kunnen zijn dat dit verbasteringen zijn van de originele woorden, terwijl de Engelse onveranderd insluipen. Echter, Engelse woorden zijn zelf ook verbasteringen. Neem het woord 'computer', toch redelijk beschouwd als Engels, dunkt me. Dat komt dus van het Franse 'comptoir' dat rekentafel betekent.