Is het nou "gecondoleerd met het verlies van ..(naam).." of gecondoleerd met ..(naam).. of kan het allebei?

Als ik hierop google, kom ik beide zinnen veel tegen. Ik snap nu dus even niet meer wat nu het juiste gebruik is van het woord gecondoleerd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
65.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus beide en mocht je het rechtstreeks zeggen, volstaat alleen "gecondoleerd" ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope alleen het eerste is goed, gecondoleerd zeggen kan wel.

Het beste antwoord

Je condoleert iemand met het verlies net zoals je iemand feliciteert met een verjaardag. Alleen de mensen praten slordig en zeggen dan gecondoleerd met NAAM of gefeliciteerd met NAAM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zo zie ik het ook, je kunt zeggen gefeliciteerd met... maar je kunt ook zeggen, gefeliciteerd met de verjaardag van.... Dus beide opties zijn goed. Als ben ik het niet eens met je dat het slordig zou zijn. Het is gewoon beide goed :-) wel een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als = al
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee mokummer dan zie je het echt verkeerd. Er is maar een ding goed. Je snapt dan echt niet goed wat Hannes bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mogelijk, maar wat bedoelt Hannes dan wat ik verkeerd begrijp MrTomaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit:
Alleen de mensen praten slordig en zeggen dan gecondoleerd met NAAM Het is dus niet beide goed. Het een is slordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie bepaalt dat dat slordig is dan, er bestaan geen etiquette voor condoleren, het gaat er om dat je medeleven toont, dus is het niet slordig maar gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd! Zo had ik het nooit bekeken! Veel mensen zeggen het inderdaad verkeerd....

Andere antwoorden (4)

De tweede optie is niet zo gebruikelijk. Een andere mogelijkheid is nog Gecondoleerd met het overlijden van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Condoleren houdt in dat je de nabestaanden je medeleven met het verlies van hun dierbare betoont. Dit kan schriftelijk in de vorm van een condoleancebrief of -kaart, maar ook middels een telefoontje, tijdens een bezoek aan de nabestaanden of na de uitvaartplechtigheid. De vorm van je condoleance is om het even, belangrijker is dat je iets van je laat horen, in alle oprechtheid. Het helpt de nabestaanden bij het verwerken van het verlies van hun dierbare.

Je toont dus je medeleven met het verlies.

Je toont niet je medeleven met de overleven persoon.

Optie een is dus het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Het maakt allemaal niet zoveel uit: De nabestaanden zijn blij met jouw medeleven, hoe knullig je het ook verwoordt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's ook weer waar ;-)
Het eerste is juist. Condoleren is een samenvoeging van "con" (met) en "dolere" (pijn voelen). Gezien de vorm direct ontleend aan Latijn condolēre ‘medegevoel, medelijden hebben’ bij dolēre ‘pijn voelen’ bij het zn. dolor ‘pijn, smart’, wil het dus zeggen dat je meevoelt met de nabestaanden van de overledene. Dus moet je zeggen: "Gecondoleerd met het verlies van .... (naam overledene)".