Is het ik ben gewonnen of ik heb gewonnen?

Volgens mij is het ik heb gewonnen maar iedereen en ikzelf zeggen meestal ik ben gewonnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.9K

Het beste antwoord

Ik heb gewonnen: Ik ben de winnaar.
Ik ben gewonnen: Ik ben de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het is ik heb gewonnen.
ik ben gewonnen kan ook wel, maar alleen in het geval je een slavin bent, en je eigenaar is je verloren met een weddenschap of zoiets.
Rieneke1
13 jaar geleden
Antwoord

Correct is: Ik heb gewonnen.

Net als de meeste andere overgankelijke werkwoorden wordt de voltooide tijd van het werkwoord winnen met het hulpwerkwoord hebben gevormd.

(1) Ik heb die wedstrijd gewonnen.

(2) Hij vertelde me dat hij een prachtige prijs had gewonnen.

(3a) Wie heeft er gewonnen?

(3b) Wie is er gewonnen? (in België, geen standaardtaal)

(4a) Ik heb gewonnen.

(4b) Ik ben gewonnen. (in België, geen standaardtaal)

Ook in de betekenis 'door overtuigen of overreden tot iets (weten te) overhalen' heeft winnen als hulpwerkwoord van de voltooide tijd hebben.

(5) Daarmee heb je het faculteitsbestuur nog niet voor je plan gewonnen.

Hiernaast bestaat de daarvan afgeleide uitdrukking gewonnen zijn voor (iets).

(6) Ik ben helemaal gewonnen voor die aanpak.

(7) Ook ons bedrijf is gewonnen voor telewerken.