Bestaat er een ezelsbruggetje bij het weglaten van lidwoorden?

Ik vind het nog al lastig wanneer ik wel niet een lidwoord moet gebruiken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Amadea
5 jaar geleden
In welk geval twijfel jij dan bijvoorbeeld? Over het algemeen merk ik alleen dat de keuze tussen 'de' en 'het' voor mensen die geen Nederlands als moedertaal hebben moeilijk is. Maar wat is er moeilijk aan om ergens géén lidwoord te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, zoiets? de kinderen moeten vroeg naar bed. Kinderen moeten vroeg naar bed.
Antwoorden op vragen. De antwoorden op vragen Met en zonder lidwoord, toch een andere betekenis. Het is maar een voorbeeld. Misschien bedoelt TeskeC iets heel anders.
LeonardN
5 jaar geleden
Misschien heb je iets aan:
https://educatie-en-school.infonu.nl/taal/19294-lidwoord-weglaten-wanneer-en-waarom.html
( van https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/657164/zin-eet-snoepje-correct-nederlands/ )

Antwoorden (1)

Als een lidwoord wordt gebruikt, worden meestal een of meer specifieke voorwerpen, een of meer specifieke personen of een specifieke hoeveelheid van iets aangeduid. Als er geen lidwoord wordt gebruikt, dan wordt het genoemde begrip algemeen gebruikt. In het eerste geval kan je vaak vragen: Welk(e) bedoel je precies? als niet duidelijk is wat er precies wordt aangeduid.

Voorbeelden:

1 a. De kinderen moeten vroeg naar bed. Welke kinderen bedoel je precies? Deze kinderen, hier!
1 b. Kinderen moeten vroeg naar bed. Dit geldt dan voor álle kinderen in het algemeen.

2 a. Het geld is weg. Welk geld bedoel je precies? Het geld dat op hier op tafel lag.
2 b. "Geld maakt niet gelukkig" is een spreekwoord. Het gaat dan om geld in het algemeen, dus alle geld.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus, ja zoiets dus.