Wat is een dader?

Iemand die een daad heeft gedaan? of alleen die een slechte daad heeft gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

De dader van een daad is de persoon die de daad heeft uitgevoerd.
"De dader heeft het gedaan".

De letterlijke betekenis van het woord is "degene die iets gedaan" heeft, maar in de praktijk wordt het woord alleen voor slechte daden gebruikt.

Dat is wel raar. We gebruiken het ook wel voor goede daden, maar dan is het toch vaak ironisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een dader is een pleger van een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenovergestelde van een slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sec: iemand die een daad heeft gedaan.
In het spraakgebruik, iemand die iets op zijn kerfstok heeft.
(pejoratief gebruik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen die een slechte daad heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dader is iemand die iets doet of deed... Niet iets slechts of goeds, dat maakt niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U hebt gezocht op het woord: dader.
RESULTAAT
 da·der de; m,v -s iem die iets (slechts) gedaan heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide Pruts! Daden bepalen iemands 'plaats' in de maatschappij.

'Je wordt een verstotene of een hooggeplaatst persoon door je eigen daden. Slechte daden zijn gemakkelijk te verrichten, goede daden zijn moeilijk; maar de goede daden geven de hoogste beloning'.

Althans, volgens het Boeddhisme....