Bestaat er in het Nederlands een woord voor iemand die voor het eerst moeder wordt?

In het Spaans gebruikt men er één woord voor ('primeriza'), en ik vroeg me nu af of men in het Nederlands ook een woord kent om iemand aan te duiden die voor het eerst moeder wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Antoni
9 jaar geleden
Google Vertalen vertaalt het Spaanse "primeriza" in het Nederlandse "verguld". Is dat een andere betekenis of is dat een fout van Google Vertalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Betekend volgens mij beginneling(e)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, een jonge zeug heet in het Spaans ook primeriza.
novela primeriza - eerste roman
Erna55
9 jaar geleden
Première- moeder .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ware het niet dat aan een première meestal een generale repetitie vooraf gegaan is.
Ivana
9 jaar geleden
Je kan nooit voor de tweede keer moeder worden, dan ben je het al.
Als je dus zegt: "zij is moeder geworden", dan is dat altijd de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, moeder geworden, die omschrijving lijkt mij ook ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en daarna moeder geworden van het tweede of derde of vierde enz kind.
http://www.televizier.nl/nieuws/sterren/anouk-voor-de-vijfde-keer-moeder.3618139.lynkx
Ivana
9 jaar geleden
Bij de derde, vierde en vijfde keer kan je rustig zeggen: MOE geworden. (ervaring :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik schiet spontaan in de lach.

Het beste antwoord

Primigravida Een vrouw die voor het eerst zwanger is.
Primipara (priem) Een vrouw die voor het eerst bevalt.

Toegevoegd na 2 uur:
Deze term word dagelijks in Nederland gebruikt onder verloskundigen en artsen. Mijn vrouw is verloskundige en ik hoor het haar vaak opnoemen als ze collega's of het ziekenhuis aan de telefoon heeft.
Iemand die voor de tweede keer moeder word of derde etc is een Mult
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Bestaat er in het Nederlands een woord voor iemand die voor het eerst moeder wordt?" Welk deel van de vraag heb jij niet begrepen?
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, die eerste reactie van mij was wel erg bot. Had ik niet moeten geven, al helemaal niet aan een nieuwe gebruiker van deze website. In ieder geval vind ik dit géén waardevol antwoord op de vraag, omdat de vraagsteller een Nederlands woord vroeg.
crispy
9 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/primipara
is dus Nederlands.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Primipara is geen Nederlands woord, komt niet voor in de Woordenlijst van de Nederlandse taal.
Primi para (twee woorden) is in de kraamzorg de medische term voor de eerste keer bevallen
Primi gravida (twee woorden) - eerste keer zwanger.
Antoni
9 jaar geleden
Zo leer ik ook nog wat... De twee woorden uit het antwoord lijken toch eerder Spaans dan Nederlands.
Antoni
9 jaar geleden
N.B.: Mijn reactie "Zo leer ik ook nog wat… De twee woorden uit het antwoord lijken toch eerder Spaans dan Nederlands." is een reactie op crispy: "http://www.encyclo.nl/begrip/primipara
is dus Nederlands.". De reactie daaronder van JoanDArc zie ik nu pas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni
Uit het latijn van primi parāre – eerst voorbereiden
Primi para – bereid voor. Para is de 2de persoon enkelvoud gebiedende wijs.
Primi gravida – eerste bevalling. Primi para – Italiaans voor eerste alinea
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vrouw als verloskundige gebruikt dit woord bijna dagelijks in haar administratie en tijdens contact met collega's en het ziekenhuis.
Zo doen alle verloskundige dat.
Iemand iemand die in verwachting is van een 2e of 3e kindje etc is een mult
nounka
9 jaar geleden
Als het gebruikt word in het verloskwartier,... me dunkt in een nederlandstalig gesprek... telt het voor mij als ok. De oorsprong is misschien wat vreemd maar hoeveel woorden zijn niet zo in onze taal gekomen. Lijstjes moeten aangevuld worden,... taal is een levend iets geen stijf lijstje. En verder, als ik de woorden opzoek krijg ik meteen een Nederlandstalige uitleg, niet een in het Spaans of zo. Van mij een plus want voor mij was dit een goed en hulpvaardig antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel. Het was een boeiende discussie hé?

Andere antwoorden (2)

Nederlands heeft geen speciale benaming voor een vrouw die voor het eerst moeder wordt. Het wordt het omschreven: zij is voor de eerste keer moeder geworden.
In het Engels bv ken ik ook alleen first-time mom, maar dat wordt niet vertaald in: deze moeder is een "eerste-keer moeder".

Toegevoegd na 19 minuten:
In het Spaans noemt men de eerste-keer-moeder:
La madre primeriza - Las madres primerizas
La la mamá primeriza - Las mamás primerizas

Het gebruik van het enkele woord primeriza voor een nieuwe moeder geldt in de meeste Spaanse milieus niet als beschaafd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Google Vertalen maakt van "first-time mothers" "de eerste keer moeder". https://translate.google.nl/?hl=nl#en/nl/first-time%20mothers
Amadea
9 jaar geleden
Zou het een idee zijn de term debuutmoeder in te voeren?
Computoon
9 jaar geleden
Startmoeder.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, ik had begrepen dat de term nieuwe moeder gebruikt wordt voor de nieuwe vrouw van een weduwnaar, omdat stiefmoeder zo'n negatieve klank heeft.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, iedere vrouw die (deels) in plaats komt van een eerste moeder (dus een adoptiemoeder, een stiefmoeder, enzovoort) kan een nieuwe moeder worden genoemd. De term kan dus voor meer vrouwen worden gebruikt dan alleen vrouwen die voor het eerst bevallen -dat klopt-, maar in de voorbeelden van mijn bronnen wordt de term wel alleen voor vrouwen die voor het eerst bevallen gebruikt. Als iemand de term gebruikt, moet dus uit de context worden begrepen, wat voor vrouw er wordt bedoeld.