Waar komt de benaming "beuling" vandaan voor een banket krans?

Als ik op Google "beuling" in toets krijg ik resultaten uit België: pens
Of uit Nederland: bloedworst

Maar een heleboel mensen die ik ken, bedoelen een banketkrans of banketstaaf.

5 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, Origineel is een banketkrans of banketstaaf geen beuling. Het banketgebak moet de vorm van een beuling hebben. Sommige begrippen veralgemenen in de loop van de tijd.
https://www.chocoladebox.nl/products/beuling-banket
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wij hebben ooit een houten versiering in de vorm van een beuling aan de poortdeur die naar buiten opengaat, gespijkerd. Dat betekent dubbel geluk.
De deur van geluk gaat nl. naar buiten open (volgens de filosoof Sören Kierkegaard).

Antwoorden (3)

Gezien https://nha.courant.nu/issue/HD/1957-11-28/edition/null/page/3 zal het Noord-Hollands zijn.
En mijn vermoeden is dat het zo genoemd wordt/werd vanwege de vorm van die banketstaaf: deze heeft de vorm van een worst.
Beuling betekent van oorsprong ingewanden, darmen. Het betreft het stuk darm waarin verwerkt vlees tot worst werd samengeperst.
Amadea
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
In dat artikel van die krant staat:
Banket waarin roomboter en amandelspijs verwerkt.
Letter M en beuling
De staaf staat los genoemd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus en @HeerVoldemort, klopt beuling vanwege de worstvorm van een speciale vorm van een banketletter (in Den Bosch) maar ook in Vlaanderen heeft wel een speciale vorm
De banketletter A bv is geen beuling.
http://www.meertens.knaw.nl/ewnd/boeken/woord/14323
https://www.chocoladebox.nl/products/beuling-banket
Beuling heeft oorspronkelijk niets te maken met een banketkrans maar met een darm..
Beuling is afgeleid van een zeer oud, Middelnederlands, woord dat 'darm' betekent. In het Middelnederlands was het bodeling of beudeling. Later vereenvoudigd tot: beuling.
Tegenwoordig is beuling een synoniem voor worst.
Wellicht dat de vorm van de darm geleid heeft tot de benaming beuling voor een banketstaaf en banketkrans.
Bron: Van Dale, 1881,
5 jaar geleden
Het woord betekent gewoon worst. Het is ontleend uit het latijnse woord 'botulus' wat 'worst' betekent. Het kwam in de Nederlandse taal terecht via het Oudfranse woord 'Bodel' en dit betekent weer 'ingewand'. Zo'n darm (bodelinc of beulinc genaamd) werd weer gebruikt om er gemalen en gekruid vlees in te persen, zo werd het een worst.
In onze provincie Brabant wordt het nog steeds zo genoemd. Mijn moeder is Brabantse en die had het altijd over een bulling ( Brabantse uitspraak) en hier werd dan meestal een bloedworst bedoeld.

Ze had het echter ook over een bulling als ze een banketstaaf bedoelde. Dit gebak had ook de vorm van een worst en ook de dikte ongeveer. Het is de banketstaaf van bladerdeeg die meestal gevuld is met amandel- of banketspijs of met gehakt als de staaf hartig moet zijn.
amc